90 %

Lukjaněnko, Sergej - Šerá hlídka

Potřetí a naposled se my, normální, máme možnost zapojit do šarvátek Jiných. Potřetí a ve shodě s mýty i naposled, protože i ti mladší aktéři prohlédnou mámení Šera a uvidí řád a chaos nebo spíše Světlo a Tmu jako součást systému. Můžete být součást systému anebo tu může být systém bez Vás, vždy je tu možnost volby.

Šerou hlídku napsal Sergej Lukjaněnko sám a je opravdu překvapivé, jak moc se Vasiljev podepsal na stylu i vyznění Denní hlídky. Šerá hlídka se opět nese v intencích Noční hlídky. Průvodcem čtenáře je osvědčený Anton Goroděckij a kniha se osvědčeně dělí na tři povídky.

Děj Šeré hlídky se odehrává asi tři roky do Denní hlídce. Anton má doma potenciální velkou kouzelnici Naďu a ženu Světlanu, z čehož můžeme usoudit, že si vzal k srdci Geserovu radu, nekoukal na starého dědka a běžel za ní. Světlana opustila hlídku a věnuje se rodičovství. [Zkušený čtenář jistě odhadne, že idylka nevydrží.]

Východiskem prvého příběhu je anonym, jaký známe už od Sherlocka Holmese - anonym z vystříhaných písmen z novin neotřele nalepený na neotřeném toaletním papíru. Jistý přítel stříhá a lepí, že jakýsi Jiný odhalil člověku pravdu o Jiných a hodlá z tohoto normálního, vyrobit Jiného. Šokující! Předně víme, že to nejde. A také víme, že jen tak někdo neví, jak poslat dopis Noční hlídce. Šok je o to větší, že tentýž dopis dorazil i Inkvizici a její adresa je ještě vzácnější koření.

Někdo velký šije evidentně velkou boudu. Pro začátek však není jasné ani jakou ani na koho. Vlastně též není jasné, jestli tím hlavním problémem je rozkrytá Inkvizice nebo proměňování normálních v Jiné, které nejde. Příběh je opět úžasně spletitý i čtivý, co kapitola, to nová čtenářova teorie, která zpravidla další kapitolu nepřežije. Antonův smysl pro morálku znovu dostane řádně to těla.

Kouzelné jsou ruské reálie. Život nóvych rúskich v milionářské čtvrti nejzápadnějšího standardu i střihu kombinovaný se sovětským flikováním jejich rozestavěností. Kníže Potěmkin by zajásal! A navíc působí tak realisticky. Z pražského intemezza sice víme, že ne ve všem má Lukjaněnko pravdu, ale uvěřitelný opravdu je. Opakují se též citáty textů ruských kapel, přibývají však i jejich hudebníci. (Dobří Lasi se vracejí?)

Na paloučku na loučce, kdopak se to pase? Správně, jsou to Světlí. Po městě je na čase podívat se na venkov. Mála Ksjuška (to je domácky Oksana) s bratříčkem Romanem jdou lesem, vystraší je pejsek, ale hodná botanička jim uvaří čaj a pošle je domů. Kdyby se nejednalo o děrevňu, kde léto tráví Světlana s Naďou a tchýní, asi by tomu všichni věřili. Ale neštěstí nechodí po horách, ale po Rusech, a tak jde zakrátko touto cestou Anton Goroděckij za svou botaničkou. Taky dostane čaj.

Je udivující, jakou prkotinou se dá rozehrát epopej sahající svými kořeny do krušných let občanské války a svými následky ke hvězdám a osudu lidstva vůbec. Přitom témata nastíněná v prvé povídce platí stále, jen přibude figur a bude třeba zapamatovat si více tahů zpátky. Začíná též vyvstávat velké ruské téma: Třetí Řím. Jen krvavá pyramida ruských mučedníků drží svět. Šírá Rus ulehla na oltář za celé lidstvo. Ne z poušti, ale z březových hájů vyšli jurodiví proroci a s očima upřenýma do budoucnosti zradili přítomnost. Ne, že by se jednalo o nosnou ideu knihy. Jako ne-Rus můžete brát revoluční kvas Občanské války prostě jako příklad kvasu potřebného pro rozvití zápletky. Inu bili se tam, tak se mohlo stát mnohé. Obrovská popularita v Rusku určitě stojí i na tomto. Pán prstenů nemohl být úspěšnější, protože neříkal, že každý Rus, který zmrzne přiotráven samohonkou, je balvanem v chrámu záchrany světa. Pohrdej, vysmívej se, ale až tyto paže povolí, i ty se zřítíš v nicotu!

Cítil-li se čtenář po prvním případu, spolu s Antonem, poněkud spráskaně, po druhém bude vibrovat spasitelským nadšením a v očích bude mít jiskry poznání, které propalují závoje falše pokrývající tvář světa. V případu třetím, ve který se druhý přelévá, rezonuje výše napsané. Je však též jasné, že se jedná o díl poslední a nakonec nezbude, než zavřít krám, čili podobně jako i v jiných v realitě končících sci-fi, bude autor nucen vymyslet, jak zabít konec. Jak důstojně uzavřít děj bez újmy na realitě, do které vyúsťuje. Povedlo se, žádný Světlý ani žádný Tmavý, ba ani nikdo z Inkvizice řád světa nezruší a Jiní zůstanou skryti šalbou svých kouzel. [Mimo jiné se p.t. čtenářstvu dostane výkladu o teorii sil jinakých na bázi klasické termodynamiky.] Jak říkala Světlana: Protože jakmile lidi zvednou na delší dobu hlavu od koryt a rozhlídnou se, tak uviděj nás - a to bude náš konec.

Konec, trochu teskný, přece jen bratru 1200 stran, za tu dobu už jsme si na sebe zvykli. I závěr se tentokrát rozpletl mnohem dříve. No nic, všechno jednou končí, i mistrovské kusy. Jiní zůstávají, čtenáři odcházejí, posíleni zjištěním, že i Jiní jsou nám podobní, poučeni o situaci na ruské vsi, ve velkoměstě i v rychlíku do Almaty. Lukjaněnko v Kazachstánu žil, takže se přiučíte i něco o turko-tatarských mléčných výrobcích. Na mléko je Lukjaněnko v tomto dílu vůbec vysazený, kupříkladu tvrdí, že čerstvě nadojené mléko je odporné, protože je teplé a jsou v něm cucky.

Tradiční upozornění, překladatel má potíže s Uruguají a evropskými reáliemi, takže vířivka není džakuzi, není jaccusi, ale jacuzzi, on se tak jmenoval ten chlap, co to vymyslel. Prapodivné chyby, neboť překlad je dobrý i ve spletitých souvětích a jinotajných či mnohoznačných vazbách, což možno ověřit nahlédnutím do originálu na autorově stránce - dostupná je první část Ničí čas.

Vydal Triton a Argo v roce 2005.