60 %

Luňák, Petr - Plánování nemyslitelného

Závěrem k charakteru příští války: Příští světová válka, bude-li rozpoutána, bude konečným zápasem mezi kapitalismem a socialismem, boj na život a na smrt. Více než čtyři stran komentovaných vojenských dokumentů - válečných plánů ČSLA z let 1950 až 1990 dává Petru Luňákovi za pravdu. Byly doby, kdy měla ČSLA naplánováno sedm dní po začátku jaderné války dobýt Besançon a jaderné výbuchy se počítaly a očekávaly ve stovkách. Ještě Havel podepisoval plán, ve kterém se v případě jaderného napadení plánovala odveta v síle 328 jaderných nábojů v prvém úderu, celkem 546.

Jak se celá kniha zrodila, se čtenář nejlépe doví z předmluvy autora/editora Petra Luňáka. Přesto, myslím, nezaškodí připomenout, že to bylo v rámci projektu Paralelní dějiny NATO a Varšavské smlouvy vedeného americkým historikem českého původu Vojtěchem Mastným (pozor, neplést s prvorepublikovým diplomatem téhož jména).

Válečné plány SSSR, jejichž přívažkem byl Československý front, vycházely, dle známého bonmotu o přípravě na minulou válku, ze sovětských neblahých zkušeností z debaklu v roce 1941. Spolu se Stalinovým přesvědčením o nevyhnutelnosti konfliktu mezi Západem a Východem v kombinaci s (jeho) notorickou schopností nesprávně odhadnout situaci, mohly ale v každém případě dovést svět na pokraj katastrofy.

V úvodní části Petr Luňák vystupuje jako autor a shrnuje vývoj vojenského plánování ve východním bloku, který v pohledu civilisty sice vykazuje velmi málo zásadních změn, ale přece jen je v něm vysledovatelný vývoj s ohledem na politické proměny. Především, a to pro mne bylo větším překvapením než jaderná úložiště v ČSSR, jsou detaily "spolupráce" v rámci Varšavské smlouvy a kvalita Stalinova zpravodajství. Zatímco americké odhady hovořily o 175 plně vyzbrojených divizích, sovětská síť špionů dodávala celkem přesné informace.

Cílem Varšavské smlouvy nevylo vytvořit východní alianci, ale rozbít západní alianci. Tedy, vytvořit východní, a pak obě sloučit v systém kolektivní bezpečnosti. Není proto divu, že již v roce 1956 polský generál Drzewicki označil Varšavskou smlouvu za "vztah neslučitelný se suverenitou zúčastněných zemí". Sebevědomí Poláci a Východní Němci si vybojovali jisté ústupky, nakonec až k jakési opravdové verzi "východního NATO", zatímco Rumunsko volilo od šedesátých let cestu obstrukcí, kterou Varšavskou smlouvu v podstatě paralyzovalo.

Dějinný náhled však tvoří jen malou část knihy, částí zásadní jsou dochované a odtajněné dokumenty. Je jich celkem čtrnáct, od Operační směrnice pro první fázi konfliktu, leden - únor 1951 po Československé válečné plány z let 1989-1990. Dokument jsou krátce uvedeny editorem a opatřeny kopií první a někdy i vybraných dalších stran. Typografické zpracování je luxusní, škoda, že nejsou přiloženy mapy (ale to by knihu posunulo cenově do hvězdných výšin).

Poslední nezanedbatelnou část knihy tvoří rozhovory s čs. generály, respektive výbor z rozhovorů přístupných na webové stránce projektu. Ty poskytují zajímavý a přínosný pohled na uvedené dokumenty. Předně je patrné, že většina velitelů si uvědomovala následky jaderné války. Generál Franko například upomíná, že stovky jaderných výbuchů pocházely z teritoriálních cvičení. ... ti naši staří generálové z první republiky. Házeli to prostě jako bramborama. Zrovna tento generál dále ukazuje, že si byl evidentně vědom, kolik jaderných výbuchů bylo potřeba k úplné likvidaci ČSSR. Vkrádá se pak myšlenka, zda plány nebyly, prostě jen "písně do nepohody", určené k podpoře sebevědomí vrchního velení. Generál Šmoldas byl však přesvědčen o dosažení Normandie za týden vojsky ČSLA před rokem 1968. Šmoldas také velice zajímavě zhodnotil generála Čepičku a jeho postup proti prvorepublikovým válečným veteránům a jejich nahrazování "partajními lemply z továren".

Luňákova kniha uvádí mnohé překvapivé a dokládá mnohé tušené informace, přesto bude patrně cílem zapálenějších zájemců o novodobé dějiny. Přece jen se jedná především o soubor původních dokumentů, čítanku válečného plánování, což opravdu není dostatečně dobrodružná četba ke krbu. I při zběžném listování však umožňuje alespoň nahlédnout do syré poetiky vojenského žargonu, plného zámyslů a škůdníků.

Vydal Dokořán v roce 2007.