80 %

MacDonaldová, Betty - Kdokoli může dělat cokoli

Kdokoli může dělat cokoli od Betty MacDonaldové je 229 stran laskavě ironického humoru, kde se čtenář dobře pobaví od začátku až do konce. Kniha je třetím dílem volné tetralogie, do které autorka vměstnala svůj život (Vejce a já, 1945; Morová rána, 1948; Kdokoli může dělat cokoli, 1950; Dusím se ve vlastní šťávě, 1955), a u příležitosti stého výročí jejího narození vychází poprvé ve čtyřech samostatných knihách.

Knížka začíná návratem Betty Bardové, hlavní hrdinky, do rodného Seattlu poté, co se jí dokonale zprotivil život v horách na slepičí famě, kde jen kuřata dávala dobrou noc. Ve městě ji, i její dcery Anku a Janku, čeká otevřená náruč rodného domu, kde kromě maminky Bardové bydlí ještě Betynčiny sestry Mary, Alison a Dede a bratr Cleve. Jsou 30. léta, období hospodářské krize a ve městě je prakticky nemožné sehnat zaměstnání - firmy krachují, propouštějí zaměstnance a kdo práci má, drží se jí zuby nehty. Tím spíš by bylo obtížné pro Betty sehnat práci, vzhledem k tomu, že její jedinou praxí je krmení slepic v zapadlé horské farmě, nebýt ovšem její sestry Mary.

Mary a Betty jsou rozdílné jako oheň a voda - zatímco ustrašená Betty sní o nějaké průměrné stálé práci s průměrným stálým platem, bezstarostná Mary věří, že úspěch je jen záležitost chtění a zdravého sebevědomí. Například Betty tvrdí, že jakožto zkušená sekretářka by měla ovládat psaní na stroji a těsnopis, ale Maryina rada zní: "...těsnopis přenechej červům, které něco takového baví. Ty máš výhodu. Máš mozek. Používej ho!" Proto neváhá svou sestru doporučit na různá lukrativní místa, její pracovní zkušenosti si vymyslet a vychválit ji až do nebes.

Občas má Betty štěstí a na některém místě vydrží docela dlouho, aniž by musela své udajné schopnosti předvést, jinde ji Maryina nestydatá fabulace přivede do prekérních situací. Ať tak, či onak, na žádném místě se z rozličných důvodů neohřeje příliš dlouho a my máme šanci tuto její pouť za sbíráním životních i pracovních zkušeností sledovat a nahlédnout tak do neradostných poměrů oné doby.

Nejsilnější stránkou této knihy ovšem není ani tak její obsah, jako autorčin brilantní literární styl. Přestože život Betty Bardové - MacDonaldové nebyl vždy jednoduchý, ve svém vyprávění ani na okamžik neztrácí svůj sarkastický nadhled. A proto bych tuto knihu rozhodně doporučila.

08.06.2008
Radana Maslowská