90 %

MacDonaldová, Betty - Vejce a já

Ve světě i u nás vychází každoročně tisíce knižních titulů a na většinu z nich lidé po přečtení nechají desetiletí padat prach v temných koutech svých knihovniček, nebo je dají do sběru, či rovnou hodí do smetí. Jednou (přečíst) a dost. To je uděl mnoha knih. Ale jsou i takové, které si přečtete jednou, za pár let znovu, a za dalších několik let se k ním opět vrátíte. K takovým patří bezpochyby i román americké spisovatelky Betty MacDonaldové "Vejce a já". Vždyť kolik románů se u nás může chlubit už 15. vydáním za půlstoletí své existence? Je mi tedy až trapné, že mi trvalo tolik let, než jsem ten skvost světové humoristické četby ochutnal i já. A můžu upřímně říct, že stejně jako miliony čtenářů ve světě i já jsem si na něm "pošmákl".

Betty byla spisovatelka, která své literární náměty čerpala ze svého vlastního, byť krátkého života (nar.1908-zemř.1958). Román "Vejce a já" /The Egg and I/ vyšel poprvé na podzim roku 1945, a už v roce 1947 se na plátnech kin objevila jeho první filmová adaptace. V témže roce vyšla kniha taky poprvé v češtině.

Děj příběhu se odehrává v hustě lesnatých horách na severozápadě USA, ve státu Washington, kde autorka společně se svým prvním manželem Bobem žila na jejich slepičí farmě. Pro čerstvě vdanou mladou paní, uvyklou žít uprostřed velké rodiny v "civilizovaném" světě, byl tento život uprostřed lesů a hor, kde nebyla ani elektřina a vodovod, kde k nejbližším sousedům to bylo několik hodin chůze, tak takový život byl pro Betty peklem. Proč se tam tedy Betty vydala? Protože je to úděl manželky. Tak ji to aspoň vštěpovala její matka: "Především se přesvědčte, že váš manžel dělá to, co ho baví, a co se pro něj nejvíce hodí, a pak radostně přijímejte všechno, co to obnáší." Na těchto lidových pravidlech ženské etiky je založena celá kniha. Na pravidlech tak odlišných nám mužům a dnešní době vůbec.

Betty MacDonaldová měla jeden velký spisovatelský dar, a to nebrat se vážně a dělat si srandu hlavně sama ze sebe. Už od prvních stránek vás dostane vtipným popisem svého života od dětství až po osudový život slepičí farmářky. Příběh je vlastně popisem všeho toho nového, s čím se ona a její manžel museli v novém prostředí potýkat. To vše velmi duchaplným humorem, napsaným až poetickým stylem, a nevyhýbajícím se ironii. Ovšem jak jsem už napsal, nejvíce se nasmějete nad jejími vlastními pokusy a snahami stát se vzorovou farmářskou ženou. K tomu si přidejte výborné popisy a charakteristiky jejich nových sousedů, lidí už sžitých se zdejším krajem, s jeho rozmary a možnostmi. A to očima člověka "městského", pro kterého jsou tito "vidláci" jako postavy z cizích světů.

Z četby vypadá celý její "slepičářský" život jako jedna velká sranda, ale ono to samozřejmě tak jen vyznívá z jejího popisu. Ve skutečnosti samozřejmě to bylo pro ni velká zátěž, což dokazuje i fakt, že po čtyřech letech života v temných horách manžela nakonec opustila a vrátila se do "civilizovaného" prostředí své rodiny.

Kniha poznamenala mnoho generací čtenářů a přináší jim úžasné chvilky i dnes. A to i díky tomu, že kniha "Vejce a já" má jednu výbornou vlastnost. Není založená na klasickém schématu zápletka-rozuzlení-pointa, ale je to jen řada popisů jednotlivých výjevů ze života na farmě, a tak stačí otevřít na začátku jakékoliv kapitoly, a hned se můžete třeba jen na chvíli začíst a pobavit.

Kniha vyšla v desítky let osvědčeném překladu Evy Marxové. Nakl. Argo právě vydalo i další její romány "Kdokoli může dělat cokoli", "Morová rána" a "Dusím se ve vlastní šťávě".

26.05.2008