80 %

Machiavelli, Niccolo - Úvahy o vládnutí a vojenství

Nadáváte na politiku? Připadají vám naši nejvyšší představitelé slabí, neschopní, k smíchu či dokonce k pláči? No nejste asi první ani poslední kteří to tak kdy cítili. Kdysi už hodně dávno, žil jeden moudrý člověk jménem Niccolo Machiavelli. Ovšem narozdíl od většiny našich současných největších odborníků na politiku, životní filozofii a fotbal (ano mám na mysli onu početnou skupinu zahřívačů židlí v našich pohostinských zařízeních), to vzal tenhle Ital pěkně do ruky a rozhodl se situaci změnit.

No a teď už vážně. Kdo by neznal Machiavelliho, tento italský diplomat, spisovatel, historik a vojenský teoretik se nesmazatelně zapsal do historie a každý, kdo chce alespoň trochu rozumět politice a historii jako takové, by měl Machiavelliho velice pečlivě studovat. Jeho úvahy ovlivnily teorii politiky od základu.

Je velice sympatické, že se nakladatelství Argo nebrání vydávat i takhle kvalitní tituly, kniha Úvahy o vládnutí a o vojenství patří mezi ty opravdu špičkové. Čtenáři se tak do ruky dostanou hned tři knihy. Vedle notoricky známého Vladaře, který se naštěstí stává už nezbytnou součástí školní výuky, to jsou i méně známé Úvahy o umění válečném a Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia.

Přece jen mě nejvíce oslovil Vladař aneb soubor rad ze 16. století Lorenzovi Medicejskému, který v té době vládl Florencii a byl autorovým blízkým přítelem i nadějí ve světlejší budoucnost roztříštěné Itálie. Machiavelli se nebojí závěrů, při kterých by se "slušný" člověk musel červenat. Je si proste vědom, že panovník není obyčejný člověk, a proto na něho nemůžeme a nesmíme uplatňovat stejná kriteria jako na běžného smrtelníka, a to i z hlediska morálky.

Všechny spisy obsažené v této knize jsou nadmíru poučné a neměly by chybět v přehledu všech lidí, kteří se politice a státnickým problémům chtějí věnovat pečlivě a ostatně ani ve všeobecném přehledu všech vzdělaných lidí.

02.06.2008
TomiFK