90 %

Márai, Sándor - Svíce dohořívají

Svíce dohořívají, román neveliký rozsahem, ale veliký svým příběhem a poselstvím. Děj se odehrává během jediného dne, kdy se dovíme vše podstatné o přátelství, lásce a také i pomstě.

Starý generál, na sklonku svého života, dostane dopis, že do města přijel jeho dávný přítel Konrád. Ubytoval se ve městě a chtěl by ho navštívit. Znají se již z doby vojenských studií. Ačkoliv Konrádovi vojenská služba nikdy nesedla, školu dokončil. Během studií se mezi dvěmi přáteli utvoří pouto, které se zdá být pevnější než cokoliv jiného. Henrik Konráda představí svým rodičům. Konrád pochází z chudých poměrů, a tak se v tomto prostředí necítí dobře. Ale sblíží se s Henrikovou matkou, a to prostřednictvím hudby. Je Chopinovým potomkem a hudbu miluje. Jednoho dne, po honu, však Konrád zmizí. Odjíždí do tropů. Henrik a jeho manželka spolu přestávají komunikovat a nevidí se až do její smrti. Po více než čtyřiceti letech se tak Konrád a Henrik znovu setkávají. Jejich dávné přátelství je zahaleno temným pláštíkem děsivého tajemství. Úklady, milenecký vztah i pokus o vraždu a vztah dvou lidí, kteří jsou z úplně jiného světa. To vše se mezi nimi musí vyjasnit. Musí tento pláštík odhodit a podívat se pravdě do očí.

Sándor Márai, který zemřel v roce 1989, měl vytříbený jazyk, dokonalý vypravěčský smysl a jeho knihy dokáží přikovat k židli a neodložit knihu do té doby, než se dostanete na poslední stránku. V průběhu čtení mě napadlo, že i kdyby mi Márai vyprávěl telefonní seznam, napjatě bych seděl a ani nedutal. Slova jsou jako třpytící se ranní rosa na zelené trávě. Atmosféra knihy je jako temná hluboká studánka, na povrchu klid, ale když se dostáváte ke dnu, mrazí vás. Naskočí vám husí kůže, ale vy přesto chcete poznat více. A nedá vám to spát, dokud se nedovíte pravdu. Ale tím to nekončí. Když totiž přijdete na to, co vedlo všechny zúčastněné k jejich činům, začnete přemýšlet. A napadne vás, jak byste se zachovali vy, být v jejich situaci. Takové mají být knihy, nejen ji dočíst a na zapomenout na ni. Máte se k ní ve svých vzpomínkách vracet. Sándor Márai ze začátku vytvoří charakteristiky postav. První třetinu knihy se seznamujeme s minulostí. Jak se oba hoši spřátelili, jak Henrik poznal svou budoucí manželku a tak dál. Pak následuje menší předěl. Jsme těsně před setkáním Henrika a Konráda. Zjistíme, že jediný, kdo přežil je Henrikova chůva Nini, která mu vždy byla osobou nejbližší. Ta také ještě před setkáním s Konrádem Henrikovi prozradí, že ho manželka na smrtelném loži volala. To se posléze pro nás ukáže jako velmi důležité. Následující dvě třetiny knihy tvoří víceméně monolog generála. V jeho vyprávění se odráží celých čtyřicet let. Odhaluje Konrádovi, o čem všem ví. Charaktery postav se zbortí jako domeček z karet. V románu není žádná z hlavních postav ani černá, ani bílá. Také je každý jejich čin svým způsobem pochopitelný, uvážíme-li prostředí a situaci, v jaké se nacházejí. Příběh, který jsem vám zde popsal tvoří jen část knihy. Tou druhou jsou vzkazy jako by psané mezi řádky. Je to další téma, na které však přijdete jen když knihu budete číst pozorně.
Svíce dohořívají nejsou žádné veselé čtení pro slunné letní dny. Spíše se hodí pro podzimní plískanice. Ale během dvou dní, kdy jsem ji četl jsem nedokázal myslet na nic jiného. Pohltila mě. Ovládla mou mysl. Ponurá atmosféra působí jako magnet. Miloš Forman se po přečtení této novely údajně rozhodl pro její zfilmování. Film má jistě mnoho výrazových prostředků, kterými muže tuto atmosféru zachytit. Jen doufám, že se z filmu, pokud bude nakonec realizován, nestane laciný příběh lásky, nenávisti a pomsty. Přestože vím, že Miloš Forman je veliký režisér, nevěřím tomu, že lze zfilmovat všechny vytříbené slovní obraty a věty. No posuďte sami:
"Není už tma, není ještě světlo. Les voní v tomto okamžiku tak syrově a divoce, jako by se ve velké ložnici světa začaly probouzet všechny bytosti jako by rostliny, zvířata i lidé, vydechovali své tajemství a zlé tužby. V tu chvíli začne foukat vítr, tak opatrně, jako když si probouzející se člověk povzdychne, protože si vzpomene na svět, do něhož se narodil. Vůně vlhkého listí, kapradí, orosené lesní pěšiny, na níž se odpadlá kůra ze stromů porostlá mechem, zetlelé šišky, suché listy a jehličí spojily v měkký, kluzký koberec, vystupuje ze země jako vůně potu vášně z těla milenců."

Snad jedinou drobnou výtku k této knize: Konrád v celé knize řekne dohromady tolik vět, kolik máte prstů. Oproti tomu generál vede skoro monolog. Mě osobně by zajímalo, jak by se Konrád hájil, jakými slovy a jakými argumenty. Takto o tom můžeme jen spekulovat.
I tak jsou Svíce dohořívají kniha, která stojí za přečtení. A je to také kniha, která si vysloužila přední místo v mé přeplněné knihovničce.

18.07.2005