90 %

Martin, George R. R. - Písně mrtvých

Písně mrtvých - už sám název jakoby čtenáři naznačoval, že mrtví a smrt vůbec budou hrát v tomto výboru povídek amerického autora G. R. R. Martina hlavní roli. Tento autor, který se v současnosti proslavil především svým fantasy cyklem "Píseň ledu a ohně", na přelomu 70. až 80. let (už) minulého století inklinoval spíše k temnějším a krvavějším tématům, než je fantasy. A právě z tohoto období pochází i jeho sbírka "Písně mrtvých" (orig. Songs the Dead Men Sing, 1983).

Z vybraných šesti povídek v této české verzi, jich čtyři můžeme myslím přiřadit k hororům. Pokud to vezmeme pěkně po pořádku, tak první na ráně je povídka "Opičí kůra". Už od prvních řádků ve mně povídka vyvolala vzpomínku na příběh "Nekuřáci, a.s." od S. Kinga. I Martin zde pracuje s psychikou člověka závislého na nějaké své "droze". U Kinga to byly cigarety, problémem Kennyho z "Opičí kůry" je obžerství. Přesně jak se píše v první větě: "Kenny Dorchester byl tlouštík." Kvalitu tohoto příběhu musíme hledat především v zajímavě zpracované pointě, i když ne asi až tak moc překvapivé. Určitě ale v "Opičí kůře" nehledejte klasický krvavý horor. Pokud bych tedy dokončil srovnávání s "Nekuřáky,a.s.", ve zpracování jsou si zcela rovnocenné, ale větší hrůznost vzbuzuje Kingova variant díky své reálnosti. Obdobně bych mohl charakterizovat i další příběh "Jehláci". I v tomto nemůžeme mluvit o temném hororu, ale o příběhu blížícím se spíše charakteristice thrilleru. Ale na rozdíl od tlouštíka Kennyho zde hlavní hrdina štěstí mít nebude. O nějaký bod více v kvalitě bych přidal povídce "Nezapomenutelná Melodie". Zde už můžeme mluvit o čistém hororu. Autor tomuto duchařskému příběhu vtiskl punc kvality především větší práci s psychikou člověka. Člověka, který už nemůže unést váhu slova daného svému příteli z období vysokoškolského studia. Vytvořil dokonalý popis stupňujícího zoufalství s pointou, kterou bych nazval opravdu nepředvídatelnou. Poslední čistě hororovým příběh, ale i příběhem v knize vůbec, je "Proměna kůže". Temný, hodně krvavý a brutální. Ale jak jinak asi napsat novelu o vlkodlacích. Příběh nenápadného Willieho Flambeauxe, jemného, ale nekompromisního vymahače nesplacených půjček, který za svůj úspěch vděčí jednomu "malému" tajemství, nebo spíše prokletí. Ale ani Willie netuší, jak toto prokletí lykantropie prorostlo celým městem. Přijde na to až v momentě, kdy se na scéně objeví lovce lovců -stahovač. Příběh nám předkládá všechno, co bychom měli od hororu chtít. Bestiální vraždy, oběti stažené z kůže, zmizelé děti, hrůzná rodinná tajemství atd. A to vše mistrně zabalené do hávu ponuré a beznadějné atmosféry.

Ve výčtu už nám zbývají pouze dva příběhy, které ale patří do sféry science fiction. Jedním z nich je novela "Netopýři", kterou český čtenář bude už možná znát pod prvním vydáním "Nightflyers". Jednalo se o jeden z prvních počinů nakl. Laser v roce 1992. Skvělý vesmírný horor zabalený do nevzhledné obálky vybuchující hlavy. Jde o příběh posádky vesmírně lodi ovládané duchem její šílené stvořitelky. Čeká Vás řada děsivých úmrtí, bezmocnosti a zoufalství. Pro mne příjemné setkání po letech.

O všech příbězích můžu říct, že jsou výborné a na všech jsem si pochutnal jako gurmán na lanýžích. Ale opravdovou "třešničkou na dortu" je povídka "Chlap z masovny". Za tímto titulem jsem očekával nějaký horor, ale nakonec se z něj vyklubal jedinečný příběh science fiction. Příběh člověka ze vzdálené a nepříliš šťastné budoucnosti lidstva, hledající ho v tomto prach mizerném světě něco tak prostého jako je láska. Musím se přiznat, že svojí kvalitou a stylistickou odlišností bych to ani netipoval za dílo autora ostatních děl v knize. Příběh ze světa, kdy se člověk může snadno stát pouhou loutkou a masovna je místo, bordel, kde si s klinicky mrtvými těly může dělat pomocí své mentální síly cokoliv. Ale to našemu hrdinovi k životu nestačí. On hledá opravdový cit.

Musím říct, že už dlouho mne žádná kniha z literární fantastiky tak nezaujala, nepřikovala ke svým stránkám, jako právě povídkový výbor "Písně mrtvých". Ale i celkový dojem z knihy, po technické stránce, už vyznívá lákavě. Překvapivě vhodná ilustrace Marka Hlavatého korespondující s povídkou "Chlap z masovny", to všechno v pevné vazbě, s dobrým překladem Jany a Jana Jam Oščádalových, a samozřejmě se závěrečným slovem Martina Šusta. Těžko bych na knize i příbězích hledal chyby. Jen možná fanoušky G.R.R. Martina nepotěší, že většina příběhů už vyšla v jiných výborech.

Ale je to opět jen výbor z povídek. V originálním vydání "Songs the Dead Men Sing" je něco navíc, a naopak třeba povídka "Proměna kůže" v něm není. Tedy aspoň podle autorových oficiálních stránek.

23.01.2007