70 %

Martin, George R. R. - Sen Ockerwee

Jméno amerického spisovatele G. R. R. Martina (*1948) je dnes spojováno především s jeho fantasy sérií "Píseň ledu a ohně". Od minulého roku ale začalo nakl. Triton vydávat jeho díla v nádherné vazbě jak po grafické a technické, tak i po obsahové stránce. Byly to sbírky "Písně mrtvých" a "Zpěvy hvězd a stínů", které čtenářům nabízí temné sci-fi a horory.

Jméno amerického spisovatele G. R. R. Martina (*1948) je dnes spojováno především s jeho fantasy sérií "Píseň ledu a ohně". Od minulého roku ale začalo nakl. Triton vydávat jeho díla v nádherné vazbě jak po grafické a technické, tak i po obsahové stránce. Byly to sbírky "Písně mrtvých" a "Zpěvy hvězd a stínů", které čtenářům nabízí temné sci-fi a horory. Kniha "Sen Ockerwee" (orig. Fevre Dream, 1983) je hororový román, který nás zavede mezi upíry žijící kolem matky amerických řek Mississippi na konci 19. století (přesněji v letech 1857 - 1870, a pro úplné perfekcionisty bych mohl říct, že díky epilogu až dodneška). Dalo by se tedy říct, že po této stránce nelze hovořit o nějakém velkém překvapivém nápadu. Upír, přímo symbol hororového žánru, je už možná trochu profláknutá záležitost, ale při zpětném pohledu se dá říct, že i před velké množství upířích příběhů, většinou přebírajících základy od Bram Stokera, se moderní autoři snaží přece jen vžitou představu vampíra trochu inovovat. A v tomto smyslu G. R. R. Martin opravdu přinesl netradiční prvky. Jeho upíři jsou sice stále krvežízniví, ale stříbro, svěcená voda, krucifix, nic z toho na ně neplatí. Zajímavá je taky jeho představa zrození upíra, kterou máme vžitou z Stokerova díla, tedy že se z vás upír stane po jeho kousnutí, a případném darování jeho upíří krve. Tuto ideu vystudovaný žurnalista Martin nahradil možná trochu triviálnější verzí klasického milostného vztahu upíra muže a ženy, a následného porodu, který je jevem ale velmi, velmi řídkým, a především je spojený se smrtí rodičky? upíra. Ovšem podle mne je nejrevolučnější myšlenkou upír Joshua York, jedna ze tří hlavních postav celého příběhu. Možná trochu nadsazeně bych ho mohl nazvat upířím revolucionářem. Nemyslím tím nějakého sociálně, či levicově smýšlejícího nemrtvého. Martin v postavě Yorka čtenářům nabízí upíra, který se po mnoha letech krvavých zvěrstev dostal do stádia, kdy se sám sobě hnusí, a rozhodne se ukončit odvěkou válku mezi lidem noci a obyčejnými smrtelníky. A to je myslím myšlenka téměř revoluční. Jako dramatický kontrapunkt je zde samozřejmě tradicionalistický upír Damon Julian, prastarý a mocný krevní pán, který ovládá svoji "rodinu" velkou silou a za pomocí lidského posluhovače jménem Mrzout Billy Tipton. A protože se vše odehrává na legendární Mississippi, která je v autorově podání jakoby samotnou hlavní postavou, je tu ještě třetí hlavní postava, Abner Marsh, nejošklivější chlap na řece a taky kapitán a majitel nádherných parolodí, které křižovaly tehdejší Mississippi. A jednou z nich byla loď "Sen Ockerwee".

G. R. R. Martin vytvořil v klasickém vypravěčském stylu netradiční upíří příběh, kde vystupuje řada zajímavých postav. Hlavního zloducha zde představuje sice Damon Julian, ale osobně považuji za nejodpornější postavu, ale i nejlépe vytvořenou, Mrzouta Billyho, odporného podrazáka, slizouna a zabijáka. Přitom na druhou stranu naivního idealistu a zbabělce. Pokud bych měl knihu nějak charakterizovat, řekl bych, že je to velká porce světa Marka Twaina doplněná jižanskou ponurostí a krutostí Flannery O'Connorové, a to vše v atmosféře Anny Riceová a jejího "Interwiev s upírem". Ano, myslím že prim v díle hraje život kolem Mississippi, jehož dusnou a horkou atmosféru spojenou s tou bahnitou vodní masou valící se stovky mil krajem autor dokonale vykreslil. Na druhou stranu kniha má být především hororem, a ten jakoby hrál až druhé housle. Příběhem prolíná množství krvavých scén, ale ty nějak postrádají atmosféru hrůzy a děsu. Snad jedině jedna episoda ve mne vyvolala pocit děsu a zhnusení, a to kdy Julian odřezává malému černému novorozenci ručičku nožem, a pak ji napíchnutou nabízí Yorkovi. To byla opravdu scéna, která ve mne vyvolala pocit, který se od hororu očekává. Pokud mne navnadily hororové povídky z "Písně mrtvých" jako "Opičí kůra" a hlavně "Proměna kůže", tento román za nimi mírně pokulhává.

Knihu v opět krásné vazbě a grafické úpravě Marka Hlavatého přeložil osvědčený Richard Podaný a tradičním autorským medailonem doplnil Martin Šust. Vydalo nakladatelství Triton v roce 2007.

16.04.2007