80 %

Mayerová, Francoise - Češi a jejich komunismus

Svět má v sobě zabudován prazvláštní paradox, který bývá příčinou častých neshod mezi lidmi technicko-přírodovědného a humanitního zaměření. Zatímco úzkostliví obhájci autonomie světa, tak jak je, se zaklínají opravdovou skutečností, jejich společensky ostřílení kolegové jim oponují tvrzením, že opravdu skutečné je jen to, co si lidé říkají, protože historie je vyprávění vítězů o tom, jak vyhráli. Oba tyto krajní pohledy v sobě nesou možnost býti světem šeredně překvapen. Hezkou, ba přímo krásnou ilustrací tohoto je právě kniha Françoise Mayerové, Češi a jejich komunismus.

Kniha, kterak se Češi vyrovnali se svou komunistickou minulostí. Tedy ne kniha o tom, jestli se s ní vyrovnali nebo nevyrovnali, jestli to bylo dobře nebo špatně, ale prostě právě jen o tom, jak se Češi vyrovnali s komunistickou minulostí. Vyrovnali se s ní totiž všichni. Pravda, ne všem se to úplně povedlo. Někteří nedokázali skloubit fakta známá o svém životě se svými představami a jejich životní legendy vykazovaly jisté logické mezery. Jiní se považovali za vítěze, ale ke svému překvapení zjistili, že ostatní je za vítěze nepovažují, a to je mrzuté, být samo-vítězem v sobě nese jisté zkrácení na vítězovských výhodách. Autorka to shrnuje slovy: Český příklad ukazuje, do jaké míry je těžké zkonstruovat takové zavržení a shodnout se na jeho obsahu a rozsahu. Takovým zavržením je pochopitelně zavržení komunismu, což však pro mlčící většinu zpravidla znamenalo zavrhnout i všechno to, čeho tak pracně dosáhli. Je těžké vymyslet legendu, jak jsme v těžké řeži zvítězili nad říší zla, byli-li jsme v chvíli osudné desátníkem jejího vojska.

Mayerová tak vyniká cynickým nadhledem s jakým dokumentuje snažení nás Čechů a adresně ukazuje, kdo podvádí a jakým způsobem (metaforicky řečeno). Jistě, v jiných zemích by ji třeba za podobné komentáře pronásledovali s křivými meči, ale zde si připusťme, že právě to, že Mayerová je cizinka jí umožňuje být nestrannou pozorovatelkou, kterou je přeci jen mnohem složitější obvinit ze zištných zájmů při konstrukci dějin našeho názoru na nás samé. Ba naopak, umožňuje to ponořit se do výkladu jako do přírodopisného popisu, jen namísto skvrn na křídlech motýlů sledujeme důsledky zákonů, novinových afér a neoficiálních seznamů spolupracovníků Státní bezpečnosti. Je však potřeba zmínit, že jazyk zůstává sociologický - hutný a jistým způsobem notně vzdálený reportážnímu stylu vyprávění v časopisech. Četba proto nebude snadnou cestou k získání pikantních detailů, ačkoliv odkazy na literaturu jsou bohaté.

Vráťme se ještě k předchozímu odstavci, jsou v něm zmíněni agenti StB - autorka si velmi brilantně povšimla, že v konečném důsledku se seznamy agentů staly metlou vrstev, které s režimem a priori nesouhlasily, nebo alespoň záhy po revoluci přijaly nimbus kolektivně pronásledovaných a ne-li to, pak alespoň ustrkovaných. Řeč je o opozičnících, členech různých zájmových skupin, náboženských společností, zaměstnanců vysokých škol, a podobně. Ti všichni se báli svých žádných, malých i velkých křiváren. Vysocí straničtí funkcionáři se věru bát nemuseli, že by je StB najímala jako informátory. Mayerová se dokonce domnívá, že lustrační zákon umožnil právě těmto osobám odchod do privátní sféry se ctí.

Tolik k jedné marginálii. V globálním pohledu se kniha věnuje paměti a identitě obecně a aplikaci těchto konceptů na komunismus. Pak rozebírá několik hlavních skupin: komunisty, kteří se cítili být vítězi, komunisty, kteří se cítili být poraženými, disidenty, politickými vězni a právě zmiňovanými agenty, a ovšem též rolí historiků.

Je to zajímavá kniha, na čtení trochu náročnější nemáte-li zkušenost s odborným textem, ale plná břitkých postřehů. Je dobré číst, že se o nás někdo zajímá. Françoise Mayerová byla ředitelkou Francouzského ústavu pro výzkum ve společen­ských vědách (CEFRES) v Praze. To jen, aby bylo vidět, odkud vítr vane.