80 %

Mayor, Michel; Frei, Pierre-Yves - Nové světy ve vesmíru

Aneb objevování exoplanet, čili planet, které obíhají jinou hvězdu než Slunce, a to přímo od spoluobjevitele první potvrzené exoplanety u hvězdy podobné Slunci (51 Pegasi) Michela Mayora a novináře, tedy stylisty a učesavatele textu, Pierra-Yvese Freie.

Téma vzdor tomu, že se jedná o objekty z astronomického hlediska chladné, bylo žhavé dokonce tolik, že proniklo na stránky novin. Úroda na síti obecně je ještě bohatší, lze se dočíst o exoplanetách a významu Mayora, o exoplanetách trochu odborněji, psalo se o nich na Oslu, dokonce existuje gargantuovský Průvodce exoplanetární džunglí s neuvěřitelnou masou obrázků. Anglický rozhovor s Michelem Mayorem je pouhým potvrzením, že se nejedná o ryze českou záležitost.

Zbývá se krátce zmínit o formální a jazykové stránce knihy. Je vidět, že se na ní podepsal zkušený stylista a člověk, který je zvyklý vysvětlovat. Jednotlivé kapitoly by mohly být s minimem úprav nezávislými články. Po historickém shrnutí objevu exoplanet a Mayorovy vědecké kariéry se druhá kapitola noří hluboko do historie - shrnuje názory filozofů a později i astronomů na možnost existence jiných světů, následují objevy planet sluneční soustavy od Uranu po Pluta, který už je dnes jen trpasličí planetou (ale ony jsou v kapitole i objevy asteroidů, takže to jistě nevadí). Pak strom hledání nových světů košatí v neutronové planety (první exoplanetu objevil Wolszczan v roce 1991 u pulzaru - rychle rotující neutronové hvězdy PSR 1257+12), hnědé trpaslíky a trudný osud astrometrie a nástup spektrografie, což je metoda využívaná Mayorem. Spletité osudy objevitelů i mnohokrát odvolané objevy jsou proloženy soudobou teorií vzniku planet a konečně i objevem první planety u hvězdy 51 Pegasi Mayorem a Quelozem v roce 1995. Připojeno je povídání o možnostech existence života mimo zemi a jeho hledání. Zmíněno je velké množství vesmírných projektů, například přistání sondy Huygens na Titanu.

Výklad je doplněn barevnou obrázkovou přílohou a především obrázky v textu, které ozřejmují komplikované výklady. Český překlad regulérně používá přechodníky - pochvala pro Michalal Stupku. Doslov, ve kterém shrnul současný stav bádání a český přínos na poli exoplanet sepsal jeho kolega Petr Harmanec. Doporučenou literaturu včetně internetové, slovníček a tabulku vlastností prvních exoplanet netřeba vhledem ke kvalitě řady Fénix ani zvlášť připomínat.

Vydala Paseka v roce 2007.