100 %

McEwan, Ian - Betonová zahrada

Když si otevřete v knize CULT FICTION heslo McEwan Ian, tak je tam hned na počátku napsáno "McEwan - básník perverznosti". Autoři této skvělé encyklopedie zcela zaručeně museli v tomto případě vycházet z knihy Betonová zahrada. Knihu lze komentovat slovy perverzní, šokující svými nápady a činy, a je tak plná pubertální erotiky, že z ní až přetéká. Autor se vlastně snaží jen o jedno - šokovat. A to se mu daří už od první věty " ... náš táta neumřel mou vinou, ale někdy mě přepadne pocit, že jsem mu k tomu dopomohl."

O co v knize jde. Chátrající dům jako z Poeova Domu Usherů na předměstí v demoliční zóně uprostřed parného léta. Otec, despotický vládce rodiny, se už nechce starat o zahradu, a proto se rozhodne ji celou zabetonovat. A zatímco jeho patnáctiletý syn Jack masturbuje v koupelně, on padá mrtev na infarkt do čerstvého betonu. V domácnosti zůstává jen tězce nemocná matka, sedmnáctiletá dcera Julie, Jack, mladší dcera Sue a šestiletý Tom. Matka po několika týdnech umírá ve svém pokoji. Děti neví, co najednou dělat. Jen tuší, že kdyby to někomu ohlásili, tak je určitě rozhodí do dětských domovů a to za žádnou cenu nechtějí dopustit. A proto matku zanesou do sklepa a zabetonují ji ve staré otcově bedně. A život jde dál. Matka jim už před smrtí dala dost peněz na určitou dobu, a jistota budoucnosti v jejich životech ještě nic neznamená. Absencí dospělých nastává v dětech úpadek morálních zásad a sexuálních předsudků. Julie si najde kluka, Jack při pohledu na Julii si musí několikrát denně odskočit do koupelny a hledá i ty nejmenší možnosti incestu, Sue pochopila , že hrátky na "doktory" či "ohledávače mimozemských těl", které provozovala s Jackem a Julií, většina jejích kamarádek považuje za ohavně nechutné a malý Tom se po zkušenostech ze šikanou ve škole začne oblékat za holčičku. Celý tento naprosto absurdní příběh, přitom ale ne fantastický, je psaný strohým stylem, který možná ještě více zdůrazňuje anormálnost situace. Náš v současnosti snad nejuznávanější literární kritik na angloamerickou literaturu Martin Hilský poukazuje na jistou paralelu s knihou W. Goldinga "Pán much", kde se absencí vlivu dospělých ale na rozdíl sexuálních úchylek u dětí rozvíjí jejich barbarství a násilí. Kniha asi nebude po chuti všem čtenářům, ale já ji osobně považuji za to nejlepší, co zatím Ian McEwan napsal a už několik let se ji snažím marně sehnat pro sebe.

16.05.2005