80 %

Meijer, Fik - Gladiátoři

V roce 1920 ve své knize Ludwig Friedländer napsal: Nic neukazuje tolik nesmírný rozdíl mezi způsobem myšlení a cítění římského starověku a dnešní Evropy jako hodnocení her v amfiteátru tehdejšími a dnešními vzdělanci. Rovněž holandského historika a spisovatele Fika Meijera inspiroval pohled na turisty v Koloseu k sepsání studie na téma her, které patří k chlebu.

A nutno dodat, že opravdové hry v cirku byl krajíc, který by zůstal viset v krku i nejednomu dnešnímu divákovi uvyklému na béčkové horory. Kupříkladu, když statečný císař Commodus, ustrojený jako Herkules, utloukal holí mrzáky bez levé nohy vyzbrojené houbami. Nebo Probus, který nechal v cirku za jeden den ulovit tisíc pštrosů, tisíc jelenů, nějaká divoká prasata a kozorohy. V následujícím dni sto ochočených lvů. Za Trajána padlo za jedny hry 11,000 zvířat. Prostě, masová zábava. [Ovšem Lybijci si vyhubení lvů náramně pochvalovali.]

Z výše uvedeného je zřejmé, že Meijer není nadšenec, který s jiskrou v oku opěvuje statečnou a mužnou zábavu. Není však ani puritánem, který s varovně vztyčeným prstem kárá hříchy dávno mrtvých. Jeho studie je až překvapivě záživná a čtivá. Přináší jednak předpokládané drsné detaily a obrazy největší slávy, ale i spekulace o původu a zániku.

Z dob římské republiky jsou známy tři zápisy o gladiátorských zápasech. Z této skromné kolekce bylo vyvozováno, že Římani přejali zápasy gladiátorů od Etrusků. Novější studie ukazují na původ v Řeky osídlené Kampánii, kde se vyvinuly ze zádušních bojů k uctění mrtvého. V řeckých provinciích i později převládali placení gladiátoři na dobu určitou nad válečnými zajatci a odsouzenci.

Snad nejcennější je důkladné začlenění her do každodenního života Římanů. Již staří Římané ... se totiž dělili na stoupence bojovníků s kulatým štítem a stoupence bojovníků s podlouhlým štítem, kteří si nadávali, házeli po sobě vším, co měli, a prali se. Pokud se prali moc, rozehnali je pretoriáni. Po obzvláště vyvedené rvačce místních s přespolními, která se neobešla bez mrtvých, dostaly Pompeje na deset let zákaz pořádat hry.

Pořadatelé her o návštěvníky pečovali vskutku královsky, vzhledem k vysokým teplotám je občas kropili vodou. Vzhledem k tomu, že rozprašovače často nefungovaly, byla část diváků promočená, zatímco část se dále grilovala. Lístky byly cenově téměř nedostupné - lidu je zpravidla rozdávali císaři nebo senátoři. Titus při hrách do jeviště házel dřevěné koule s názvy lukrativních výher - otroků, jídla, koní, oděvů. Lid pokřikoval na císaře a císař jej za to trestal. Prostě, ani v hledišti nebylo zcela bezpečno.

Ne tak v aréně. Absolutní úmrtnost zvířat a odsouzenců byla samozřejmostí. Jistým překvapením je, že v prvém století byla pravděpodobnost přežití zápasu 90%, později klesla na 50%. Meijer důkladně popisuje všechny známé druhy gladiátorů a v jakých kombinacích proti sobě byli nasazováni. V závěrečné zmínce o filmech s gladiátorskou tématikou vypočítává faktické chyby tvůrců.

Zmínka o knize by nebyla úplná bez dvou velkých ikon gladiátorství. Dopadený thrácký dezertér z římské armády Spartacus spolu se dvěma Galy - Crixem a Oenomaem - zorganizoval útěk z gladiátorské školy v Capui (roku 37 př.n.l.). Posléze s armádou otroků tři roky vzdoroval římskému vojsku. Zapsal se tím sice do dějin a do římského práva - zákaz najímání gladiátorů do soukromých jednotek, avšak útěk domů se mu nevydařil.

O něco šťastněji dopadlo Vespasiánovo Amfitheatrum Flavium nazývané podle poblíž stojící sochy "kolosa" Nerona Colosseum. Stavba byla zahájena v roce 70 za pomoci 10,000 zajatců z Jeruzaléma. Dokončeno bylo za deset let a kromě betonových základů bylo vybaveno i systémem výtahů. Domitianus v něm (naposled) uspořádal námořní bitku, a pak jej přebudoval tak, aby se nedalo napustit vodou. Ještě v roce 1332 v něm byly uspořádány býčí zápasy na podporu císaře Ludvíka Bavorského (později několikrát exkomunikovaného). Pro současnost jej zachránil papež Pius II:, který jej zahrnul do seznamu chráněných římských památek a nemohlo se tedy dále používat jako zdroj stavebního materiálu (alespoň ne ve velkém).

Stav současný i model původního má čtenář možnost porovnat na snímcích, které v hojném počtu prostupují celou knihou. Připojen je soupis zajímavých dat, slovníček gladiátorských termínů, seznam známých amfiteátrů, bibliografie, poznámky a rejstřík. Čili, jak již bylo řečeno, gladiátorské hry z pohledu účastníka, diváka i pořadatele od počátku do konce a od rána do večera, takže si každý přijde na své.

Vydala Aurora v roce 2006.