90 %

Mills, Magnus - Tři za králem šli

Jak tohle vůbec někdo mohl vydat!? To je skvělá kniha! Opravdu, jsem z ní nadšený. Jenom nechápu, jak něco natolik nemódního a nekomerčního mohlo nějaké vydavatelství pustit do prostoru plného těch hovadin, které jsou věčnými tématy ucuntaného mainstreamu. Magnus Mills, původně řidič autobusů, kterého vyhodili ze školy za mizerné známky. Magnus ...

Jak tohle vůbec někdo mohl vydat!? To je skvělá kniha! Opravdu, jsem z ní nadšený. Jenom nechápu, jak něco natolik nemódního a nekomerčního mohlo nějaké vydavatelství pustit do prostoru plného těch hovadin, které jsou věčnými tématy ucuntaného mainstreamu. Magnus Mills, původně řidič autobusů, kterého vyhodili ze školy za mizerné známky. Magnus Mills, kterého nikdo nechtěl vydat. Magnus Mills, který je skvělý, protože je jiný. Po několika literárních cenách za svojí první knihu a po neúspěchu knihy druhé přichází se svým třetím dílkem z roku 2001, knihou Three to See the King (přibližně "tři, kteří šli, aby viděli krále").
Prostředí: poušť plná písku. Místo: osamělý plechový domek. Osoby: člověk v plechovém domku, žena, která se k němu přistěhuje, kamarádi z osamělých plechových domků z dalekého okolí. Vztahy: žena-muž, přátelé, vzájemná interakce. Vše popsáno s dokonalým citem pro jemné záležitosti, kterých si zpravidla víc všímají ženy, to vše z pohledu muže. Vývoj příběhu: sen o kaňonu, který se jeden z prvních obyvatelů (Michael) pokusí naplnit pomocí ostatních. Jeho charisma. Opouštění plechových domků. Stěhování ke kaňonu. Výkop kaňonu masou obyvatel. Michael jako vůdce.
Dál neřeknu nic, abyste si to vůbec přečetli. Snad nejvíc mě zaujal podivný pocit stesku na konci knihy. Proč už to není tak jak to bylo na začátku? Jestli ve čtenáři dokáže Mills vyvolat něco takového v absolutně vymyšleném světě s reálnými chybami (Kde berou zásoby? Kde vodu? Co jedí? Co práce?), tak je to opravdový machr.
Tři za králem šli je prostě úžasná kniha o existenciálním tichu, o klidu a o plynutí času. Stojí za to si jí přečíst. Nebudete litovat.

04.05.2005
Eda Ranny