75 %

Moník, Josef - Psi bez rodokmenu

Jako proletářský román označil Josef Moník příběh o cestě tří holešovických chlapců do velkého světa, ven z bídy za láskou a úspěchem.

Čtenáři znají Josefa Moníka (1952) spíše jako překladatele, jeho prvotinu Neser bohy vydalo nakladatelství Paseka v roce 2004. V letošním roce vydala Paseka Moníkův druhý pražský román pod názvem Psi bez rodokmenu.

Tři psi bez rodokmenu, "chudí hoši z dělnických Holešovic" se zamilují do stejné dívky, krásné Olgy z honosné bubenečské vily. Proniknout k vysněné krásce připomínající pohádkovou princeznu, obklopenou prostředím české meziválečné honorace, je pro otrhané, špinavé a v bídě vyrostlé kluky od vody nedosažitelným cílem. Ale všichni tři kamarádi se o to pokusí, každý jiným způsobem, který odráží jeho povahu, každý na vlastní pěst, každý s jiným výsledkem.

Po obdivném pískání a hulákání na bohatou dívku a slídění po jejím pohledu nasadí chlapci do akce vlastnosti, které jim rozhodně nechybí - odvahu a vytrvalost.

Standa se původně do bubenečské vily vydá krást, s cílem pomstít se. Za to, co bohatí mají a čím plýtvají, za všechen přepych a snobství. Loupež se nezdaří, Standa je překvapen nejen psem, ale i Olgou, která mu (jako matka Tereza) obváže rány, dá mu jíst a pít. Dalším "zločincem" je Jarda, přelézající vysoký plot po vyhraném boxerském zápasu, opilý svým úspěchem. Jeho v zahradě překvapí nejen pes, ale i sluha a četník. Nezdařenou návštěvu Olgy vyřeší Jarda útěkem do Bratislavy. Váhavý Peťan dobývá Olgu jako poslední, až v dospělém věku. V tomto okamžiku dochází k "vybarvení" povahy bubenečské princezny, dá přednost nápadníkovi z vyšších kruhů za vidinou vlastního materiálního zabezpečení. Olga Petrovi dokonce vybere nevěstu a zařídí domácnost. Jedna žena dokázala na 182 stranách několikrát spojit, ale i rozdělit životní cesty tří přátel, často bolestným způsobem. "Olga a její podíl na Waterloo, napadlo Peťana. Na mém Waterloo... jak to že si/ mu Artur ženu pořádně nehlídá? Tak úspěšný právník a tak mizerný manžel! Muži prý žárlí na ty, kteří byli před nimi, kdežto ženy na ty, jež budou po nich. Ale vůbec ne! On žárlí jako odložená milenka..." To už ale začíná válka, Olga s manželem Židem prchá do Londýna a Petrova Marie je potřetí těhotná...

Psi bez rodokmenu jsou kronikou první republiky. Zlatou éru zachycuje v sociálních a politických souvislostech, zobrazuje obě strany mince - chudé Holešovice s dělnickými rodinami, namačkanými v malých místnostech, vymalovaných plísní, na jedné straně a bohaté rodiny, žijící v honosných vilách s těžkými drahými závěsy a spížemi plnými lahůdek na straně druhé. Čtenář ocení množství detailů, přibližující dobu takřka nedávnou, psi bez rodokmenu se ještě jako malí chlapci setkají s Masarykem při jeho pravidelné projížďce na koni, nebo kradou uhlí, které vlak ztratí při průjezdu nádražím.

Proletářský román nemusí být vždy nudný a jednotvárný. V Psech bez rodokmenu dokazuje Moník, jak se profánní témata lásky a chudoby mohou proměnit kontrastem různých povahových rysů hrdinů. Tím, že jsou všechny tři "klukovské" osudy dány v knize do souvislosti, můžeme sledovat odlišnosti tří lidských životů i to, jak se lze třikrát a pokaždé jiným způsobem vyrovnat s nepřízní osudu.

13.03.2009
Jana Spálenková