70 %

Moore, John - Nepohledný princ

S dílem amerického spisovatele Johna Moora jsme se mohli už setkat díky nakl. Polaris v jeho románové prvotině "Zabij a zachraň", která u nás vyšla v roce 2001. A stejně jako tato kniha i nový příběh "Nepohledný princ" patří do humoristické fantasy, která čerpá náměty ze všeobecně populárních a známých pohádek. Ale na rozdíl od klasických pohádek ...

S dílem amerického spisovatele Johna Moora jsme se mohli už setkat díky nakl. Polaris v jeho románové prvotině "Zabij a zachraň", která u nás vyšla v roce 2001. A stejně jako tato kniha i nový příběh "Nepohledný princ" patří do humoristické fantasy, která čerpá náměty ze všeobecně populárních a známých pohádek. Ale na rozdíl od klasických pohádek Moore vytváří komplikovanější děje (ale ne moc), a pohádkový příběh převádí do realističtějšího světla. Dá se říct, že ve většině pohádek jde o nalezení skutečné lásky, ale Moore jde ještě více do "hloubky", a jeho hrdinové touží navíc i po ?. sexu. V "Zabij a zachraň" to byl princ Neodolatelný, který už nechtěl jen slova díků za záchranu sličných panen, ale intimnější, velmi intimnější odměnu. V "Nepohledném princi" to je zase blonďatá slečna, slovy jednoho z hrdinů :"s krásně vyvinutými kozičkami", která touží po bohatém, ale hlavně fyzicky nádherném princi, a je pro to schopna udělat všechno.
V pohádkách je zvykem, že když mladá dívka políbí v žabáka zakletého prince, tak se onen dotyčný nejen vrátí do své lidské vznešené podoby, ale musí si svoji osvoboditelku vzít za ženu. Tak to zná i mladá vesničanka Karolína, která jako ostatní dívky v okolí ví, že v blízké mokřině je v žábu zakletý princ. Problém je pouze to, že v bažině žije několik tisíc žab, a jak zjistit, která je ta princovská? Zatím co ostatní adeptky na královský titul to po pár "oblíznutích" zelenohnědých žab vzdaly, Karolína nasadila logiku, matematiku, dá se říct několik prvků podnikového managementu, a po týdnech pusinkování se najednou objevil princ. Princ Hale je mladý, svobodný a - bohužel nepohledný. Ale po tolika utrpeních přece krásná Karolína má podle pravidel právo na krásného a pohledného prince. A tím malý, vychrtlý a uhrovitý Hale určitě není. Do příběhu vstupují další postavy, které také de facto chtějí najít nějakého vhodného partnera, a příběh je založen na problémech s tím spojených.
Můžeme s klidem říct, že jde o fantasy s pohádkovými prvky a trochou z dívčích románů. Humorná stránka knihy není ani tak v ději, jako v dialozích. Autor pracuje na principu, kdy hrdinové na veřejnosti vystupují jinak než v soukromí. Tam i ostýchavým jedincům sem tam ujede jazyk. Jde většinou o věci spojené s láskou, potažmo se sexem. Autor děj příliš nekomplikuje, ale najdou se tam i některé dobré nápady, mnohdy hraničící s černým humorem. V množství postav je vidět autorova snaha o vytvoření různorodých charakterů, od sebejistých, oddaných, až po ušlápnuté a tiché lidičky, či naopak neuvěřitelně bláznivé, a na rozdílnosti vytvářet humorné dialogy.
Když si přečtete tiráž knihy, zjistíte, že jde o nikde jinde nepublikovaný příběh. To je celkem u nakl. Polaris známý jev. V době velké oblíbenosti jimi vydávaného seriálu Kedrigern od Johna Morressyho se na našem trhu objevily díly, které také jinde ještě nevyšly.
Překladu knihy se stejně jako u "Zabij a zachraň" ujal Petr Caha a nevidím žádné důvody k připomínkám.
Jde o velmi svižnou a lehce napsanou záležitost, která se sice nedostane do análů světové literatury či fantastiky, ale svůj úkol pobavit určitě splnila.

13.10.2004