45 %

Moore, Michael - Kde domov tvůj...?

Michael Moore je známý svým odporem vůči administrativě amerického prezidenta Bushe. Jeho, u nás nejznámějším, filmem je Fahrenheit 9/11, za který získal Zlatou palmu na festivalu v Cannes. Tato kniha vychází především právě z tohoto filmu.

Moore v ní klade závažné otázky. Jako například proč bezprostředně po 11. září dohlížely americké úřady na evakuaci více než dvou desítek členů rodiny Usámy bin Ládina, jak je možné, že 5 % firmy Arbusto, kterou pro svého syna v roce 1977 založil George Bush starší, činily investice Usámova bratra Salema nebo proč USA podporovaly Saddámův režim v boji proti Iránu. Jenže, právě v těchto otázkách je hlavní problém této knihy, potažmo i dokumentu Fahrenheit 9/11. Moore nám předkládá fakta a dokonce uvádí i své zdroje, jenže jsou to fakta, jejichž interpretace je velmi sporná. Navíc - zdroje informací jsou často pochybné. Tím se Michael Moore vydal cestou demagogie a překrucování skutečností.
Ovšem není to zase tak jednoduché. Autor má schopnost čtenáře strhnout. Je vtipný, jde rovnou k věci a dokáže být velmi sarkastický. Svým líčením Bushe a jeho politiky dokáže příjemně pobavit. Dále si všímá několika závažných skutečností. Připomíná třeba, že pět procent obyvatelstva zeměkoule využívá 25 procent světových zdrojů energie. A že USA, Evropa a Japonsko spotřebuje 80 procent ve světě vyrobeného zboží. Nebo se pozastavuje nad tím, jak lidstvo mrhá černým zlatem, ropou. Připomíná, že více než miliarda lidí na světě nemá denně sklenku čisté vody; věc, kterou považujeme za samozřejmost. Toto jsou otázky, nad kterými je dobré se zamyslet. V tom je jeho kniha přínosem.
Ovšem vezmeme-li ji jako celek nesmíme zapomenout na skutečnost, že byla napsána v rámci loňské předvolební kampaně demokratické strany. To je cítit z každé kapitoly této knihy, z každé stránky. Moore zde plně odhalil své levicové srdce, jakkoli mu to můžeme mít za zlé, či za sympatické. Náš dojem z knihy bude ovlivněn našimi politickými názory, nebo spíš názory na americkou politiku. Autor se však svým stylem psaní pohybuje na hranici demagogie a fiktivního dokumentu. Pokud by kniha byla napsána jako politická parodie, dostala by mnohem lepší známku. Byla však napsána, a v Čechách také propagována jako literatura faktu, což tuto knihu posílá ke dnu.

27.04.2005