90 %

Murakami, Haruki - 1Q84: Kniha 1 + Kniha 2

[ Koupit knihu ]

"My ale nežijeme ve vyprávění. Žijeme v reálném světě." Tamaru přivřel oči a zadíval se na Aomame. Pak pomalu otevřel ústa. "No, kdoví?"

Co je skutečný, reálný svět, a jestli můžeme existovat i v jiném, paralelním, to je jedno z nosných témat zatím posledního a i nejrozsáhlejšího románu japonského spisovatele Haruki Murakamiho (*1949) s podivným názvem "1Q84". Kniha, která je rozdělena do tří částí, vyšla poprvé v Japonsku na jaře 2009, a byla vyprodána během jedno dne. Do jednoho měsíce pak bylo prodáno více než milión výtisků.

Příběh je situovaný do roku 1984 v Japonsku, má dva hlavní hrdiny a odehrává se ve dvou dějových liniích, střídajících se kapitolu po kapitole. Jednou hrdinkou je drobná Aomame, třicetiletá svobodná žena, se kterou vlastně do příběhu vstupujeme. Je krásné atletické postavy, přísného vzhledu a pevných zásad. Je cvičitelka a fyzioterapeutka, čehož využívá pro své skryté poslání - zabíjí na zakázku muže, kteří týrají a bijí ženy. Muže vysokého postavení, na které spravedlnost nejen nedosáhne, ale ani o nich neví. Jejich oběti si totiž díky postavení nemohou dovolit vyvolat skandál.

Druhým našim hrdinou je opět svobodný třicátník Tengo, neprůbojný, lehce ovladatelný člověk, žijící poklidný život bez nijakých životních plánů. Vyučuje matematiku na prestižní přípravce v centru Tokia, má o deset let starší vdanou milenku, která každý týden uspokojuje jeho a své sexuální potřeby, a ve volných chvílích se věnuje svému jedinému koníčku - psaní. Má pro to cit, dílka se literárním redaktorům líbí, ale zatím mu nic nevyšlo. Oba hrdinové jsou bez lásky, oba jen potřebují nějaký vztah k sexuálním potřebám. Oba vzpomínají na své podivné dětství, na lásku z dětství, která v nich neustále je.

Zdá se dva naprosto rozdílné životy, které nemají nic společného. Než se jim připlete do cesty něco, co změní jejich zavedený život. Tengo dostane nabídku na spolupráci na literárním podvodu, který mu přinese peníze a možná do budoucna i slávu. Má přepsat výjimečný rukopis sedmnáctileté dívky nazvaný Kukly ze vzduchu. Silný atraktivní příběh, který je napsaný ale děsivým stylem. Z oné nadějné autorky se vyklube nádherná, ale jinak jakoby retardovaná dívka Fukaeri, která neumí pořádně mluvit, ani psát. Ještě záhadnější je její minulost, spojená s mocnou náboženskou sektou. A právě v tu stejnou dobu dostane Aomame další "zakázku spravedlnosti". Cílem je vůdce oné sekty, zvaný pouze jako Lídr. Tajemná postava, kterou nikdo vlastně neviděl a neslyšel, možná až na pár nejoddanějších věřících. Je ale prokázáno, že pravidelně znásilňuje desetileté holčičky.

"1Q84" je především nezvyklou kombinací realistického, můžeme vlastně říci thrilleru, a fantastiky. Přitom bych ale tvrdil, že zcela jiné představy fantastiky, než je klasické sci-fi či tolkienovská fantasy. Přistupoval jsem k ní obdobně jako u úžasných anime od Miyazakiho, které přímo hýří specifickou japonskou fantastikou, kterou není potřeba zcela chápat, ale prostě ji přijímat. I Murakami nám něco takového nabízí, přesto v mnohem realističtějším hávu. Jeho románový svět je stejný jako v roce 1984, ale jen vnímavější Aomame si náhle všimne podivností, např. že japonská policie nosí najednou útočné zbraně, že na nebi jsou dva měsíce. Do životů našich hrdinů zasahují podivní Little People atd. Věci, které je dost těžké pochopit. Ale nechápou je ani naši hlavní hrdinové. Prostě je berme za fakt a autorovo literární právo. Přesto hlavní dějovou linií v těchto prvních dvou částech jsou osobní životy našich aktérů. Autor dokáže skutečně mistrovsky dávkovat a odkrývat kousek po kousku z jejich minulostí, místy až šokovat, a tak na celých těch sedmi set padesáti stranách těžko najít nudné, zbytečné či opakující se místo. Nelze ani přehlédnout autorův důraz na erotično, jenž nás nenásilně, ale neustále provází celým příběhem. "1Q84" je moje čtvrté setkání s tímto japonským literárním fenoménem, a určitě zatím nejlepší. Murakami totiž opět bravurně "předkládá osvědčená témata jako láska, vztahy mužů a žen, mezigenerační odcizení a vliv historie na náš každodenní život".

V překladu osvědčeného Tomáše Jurkoviče vydalo na konci roku 2012 nakl. Odeon - Euromedia group. Závěrečná kniha 3 vyjde na podzim 2013.

05.04.2013