80 %

Murakami, Haruki - 1Q84: Kniha 3

[ Koupit knihu ]

Aomame, Tengo, Ušikawa - tři hlavní postavy závěrečné části asi nejrozsáhlejšího díla japonského autora Haruki Murakamiho s podivným názvem "1Q84" - jsou našimi průvodci po světě tak podobném tomu našemu v roce 1984, ale přesto trochu odlišném. Co spustili svým jednáním Tengo a Aomame v první knize, se blíží ke svému závěru. Poté, co Aomame coby tajemný zabiják či ruka odplaty, sprovodí ze světa božského lídra náboženské sekty Úsvit, musí opustit svůj dosavadní způsob života. Stejně tak Tengo, učitel matematiky a literární mystifikátor, musí změnit své zaběhnuté tradice. Protože každá akce vyvolává reakci. A hlavní změnou je tak trochu odlišný svět, kde na noční obloze jsou dva měsíce a osudy lidí ovládají bytosti zvané Little People.

Závěrečná, oficiálně tedy třetí kniha, je koncipovaná stylově jinak než první kniha (1.-2. díl). Murakami jakoby zpomalil tempo akce, které z první knihy vytvářelo skoro až dojem thrillerové četby. Ve své svébytné imaginaci nám tam předložil příběh o ospravedlnitelné pomstě za nepostižitelné násilí na ženách, o drobném literárním podvodu, který se vymknul z rukou, a vše to spojovala podivná, ale mocná náboženská sekta. Ale očekávaný závěr v poslední knize se nese v odlišném duchu. Autor nečekaně mnoho postav z první knihy doslova odložil jako nepotřebné loutky. Veškerou dramatičnost vložil do osudů trojice Aomame-Tengo-Ušikawa. Děj se teď spíše obrací do minulosti jejich životů a lidí s ní spojených a stvořil tedy příběh skládající se z desítek vzpomínek, kterými dokresluje charaktery našich postav. Jakoby sami splnili své poslání, a teď se musí vypořádat s duchy minulosti. A tím i jejich stále urgentnější potřebou znovunalezení. Ani dvacet let odloučení Tenga a Aomami není schopno devalvovat sílu lásky vzniklé pouhým dotekem rukou v dětství. A s touto filozofií Murakami předkládá i závěrečnou pointu, vyvrcholení příběhu, kde je vyjma lásky vše jakoby zbytečné, dokonce jistá očekávaná nutnost vysvětlení předešlých dějů a reálií. Láska je totiž jediná stálá veličina i tam, kde "mezi reálným světem a produktem fantasie už nevede jasná hranice".

Haruki Murakami (*1949) dostál svému jménu originálního vypravěče, a snad se z věčného kandidáta na Nobelovu cenu stane jejím nositelem.

Knihu přeložil opět Tomáš Jurkovič, jenž doplnil vydání i doslovem. Vyšlo v Odeonu na podzim 2013.

21.11.2013