100 %

Murakami, Haruki - Afterdark

[ Koupit knihu ]

A je to tady zase. Už vidím vaše úšklebky a potutelné úsměvy. To se přeci dalo čekat, že? Je vůbec možné, abyste mě brali ještě vážně? Další Murakami a další stovka. Bohužel (naštěstí) nejde to jinak. Pokud jste to totiž nevěděli, Haruki Murakami je jeden z nejlepších spisovatelů dnešní doby a pokud mu Nobelova cena za literaturu letos ještě utekla, tak já osobně věřím, že je to stejně jen otázka času, kdy se jí tento geniální spisovatel dočká.

Zdá se, že Odeon to míní s vydáváním Murakamiho knih skutečně vážně. Překvapil mě svým nezvyklým postupem, tedy místo aby byly vydávány jeho prózy chronologicky od těch nejstarších (a že jich zbývá pohříchu pořád ještě dost) po ty nejnovější, zvolil Odeon odvážný přístup aspoň naoko držet krok se světem a přináší nám tak Murakamiho zatím poslední knihu. Považte, že pouze s půlročním zpožděním za anglickým překladem japonského originálu. To je jistě velice záslužný počin a snad nezůstane pouze u toho a my se dočkáme i těch Murakamiho starších próz. Zdá se, že překladatel Tomáš Jurkovič bude mít ještě velice dlouho co na práci.

Afterdark je jiný než dosud vydané Murakamiho knihy. Podobnost končí u skutečnosti, že název je opět odvozen od názvu písně. Tentokrát se jedná o jazzový Five Spot After Dark od Curtise Fullera. A skutečně to není bez významu, protože pokud si onu píseň pustíte, musíte uznat, že plně vystihuje atmosféru knihy.

Možná budete trochu zmatení, prolínají se tu dvě příběhové linie. Jedna naprosto fantaskní s druhou reálnou a tyto dvě linie se samozřejmě nakonec setkají a vyústí ve famózní závěr. Pokud náhodu patříte k fanouškům režiséra Davida Lynche, budete knihou Afterdark zcela uchváceni. Snová až neskutečná atmosféra se tu proplétá s realitou tak harmonicky a požitek z příběhu je velice silný.

V parafrázi filmového scénáře, kdy každá kapitola má vždy na začátku udán přesný čas, v kterém se odehrává, se rozvíjejí události jedné zvláštní noci v japonské megapoli Tokiu. Sledujeme strhující příběh dvou sester Mari a Eri. Přičemž obě jsou odlišné jako den a noc a každá ztělesňuje jednu z rovin románu. V knize se objevuje celá řada originálních postav a navštívíme spoustu zajímavých míst. Nechce se mi odhalovat nic ze samotného příběhu, ale mohu snad prozradit, že tentokrát hraje hlavní roli reflexe současné japonské společnosti, mezilidské, konkrétně sourozenecké vztahy, ale to nejdůležitější je zkrátka ona magická atmosféra tajemných chvil, kdy se během jedné noci starý den přerodí v nový. A stejně tak se jakoby mění samotná realita, něco definitivně končí a naopak něco nového začíná.

Možná po přečtení této knihy začnete stejně jako já trochu méně spát, možná se začnete shánět po jazzové hudbě a budete se snažit najít onen noční bar, se starým barmanem, který vás vždy rád uvítá v prázdném podniku v době, kdy už všichni ostatní dávno spí. Možná se vypravíte na Petřín a budete zamyšleně sledovat noční Prahu a budete fascinováni oním blikajícím nikdy neusínajícím organismem, kterého jste možná také součástí. Ale jedním jsem si jist, Afterdark vás dostane.

29.02.2008
TomiFK