„Kronika ptáčka na klíček” (orig. Nedžimakidori kuronikuru) má s knihou „1Q84” mnoho společných prvků. Jednak je to rozsah, jde také o trilogii, která ale na rozdíl od „1Q84” vyšla v edici Odeon v jednom svazku o 730 stranách, a pak opět jde především o podivně komplikovaný partnerský vztah odehrávající se v našem světě, do kterého jakoby prosakuje i jiná realita. Příběh, který bychom značně nadneseně mohli charakterizovat slovy „nehledejte pravdu na googlu, ale na dně studny”, jinak obsahuje další typické prvky pro u nás vydávanou japonskou tvorbu. Určitě je to onen fantaskní prvek, který nelze charakterizovat jako klasickou západní fantasy, nýbrž jako japonskou specifiku. Jde spíše o jisté až snové splývání naší reality s jinou alternativní skutečností. Skvěle to charakterizuje věta z knihy, že realita nemusí být pravdivá a pravda nemusí být realitou. Dále je to zcela jiný pohled na sex a sexualitu, místy bychom určitě některé pasáže nazývali až soft porno, a následně pak velmi chladně popisované násilí či brutalita (v tomto ohledu určitě více vyniká autorův jmenovec Ryu Murakami). A právě násilí z hlediska nedávné japonské role během druhé světové války bylo především pro japonské čtenáře jedním z nezvyklých prvků knihy. Pro Japonce je jejich agrese za války dosti tabuizované téma, se kterým se nevyrovnávají jako například Němci. Část příběhu se odehrává během japonské agrese v Mandžusku, kdy brutalita japonských vojsk dosahovala nezvyklé výše. A Murakami se jí nijak nevyhýbá. Některé scény, jako popisy stahování lidí zaživa z kůže, či líčení, jak se japonskými standarty zabíjí pomocí bajonetu, zaujmou svojí chladností pohledu, že rozkaz je prostě rozkaz.
Ale přes celkem vyzdvihovaný válečný prvek se kniha odehrává především v dnešním světě, tedy přesněji v 80. letech 20. století. Ve shonu japonského stylu života, pracovní vytíženosti, díky čemuž příběh našeho hrdiny, třicetiletého Tóru Okady, který opustí nezajímavou práci a „poflakuje” se nicneděláním, živen svojí manželkou, ještě více zdůrazní jeho podivné psychické rozpoložení, které vyjadřuje slovy ve třiceti jsem se zastavil a od té doby nevím, co se sebou. Jeho normální svět se změní, když jeho žena Kumiko náhle zmizí, bez důvodu, bez vysvětlení. A do jeho života následně vstoupí množství osob, které se stávají nedílnou součástí příběhu. Příběhu, u kterého těžko definovat jednu hlavní dějovou linku. Je spíše souborem životních osudů, možná zvláštností jednotlivých postav. Je to příběh o lásce, plný melancholie a podivností spojených s pocitem až bolestné osamělosti. Není to pohodové oddychové čtení, ale když člověk přijme autorovu hru, jeho fantasii, oprostí se od klasické logiky, tak skutečně splyne s tímto doslova hutným příběhem.
V premiérovém překladu Kláry Macúchové, s interesantním doslovem, vydalo v řadě Světová knihovna nakl. Euromedia Group – Odeon, na podzim 2014.