80 %

Murakami, Haruki - Muži, kteří nemají ženy

[ Koupit knihu ]

„Ženy vás opustí a neřeknou proč. Murakami nechává to zjištění stranou: někdy je lepší nevědět nic.” je věta z celkem obsáhlého doslovu Jiřího Kamena na konci nové povídkové sbírky japonského spisovatele Haruki Murakamiho, mnohokrát už nominovaného na Nobelovu cenu za literaturu.

Sbírka „Muži, kteří nemají ženy” vyšla v japonském originálu „Onna no inai otokoteči” v roce 2014. Obsahuje sedm povídek, které spojuje jedno téma, jež je jasné už snad ze samotného názvu knížky. Muži a ženy, odvěké téma, na které se dá psát dalších tisíce let a stejně, nikdy se asi nenajde nějaká universální finální verze. Ale o to ani slavnému literátovi ze země vycházející slunce nešlo. Sedm povídek, sedm více či méně podivných osudů hlavního mužského hrdiny v partnerských vztazích. Příběhů, které přesně kopírují styl Murakamiho, jeho myšlenkové pochody a možná až hraní si se čtenářovou myslí. Není pro ně moc důležité nějaký počátek, ale to je jako by základní prvek povídek. Jsme obeznámeni s jistou konkrétní situací, s jistým výsekem v životě hrdinů. Jenže to, co dělá povídku povídkou, tedy vypointovaný závěr, to zde snad ani nehledejte. Stejně jako v autorově románové tvorbě, i zde mnohdy nelze přesně vědět, co přesně tím autor myslel. Má to happy end, či naopak? Má to nějaké rozuzlení vůbec? Myslím, že právě J. Kamen to řekl skvěle: „někdy je lepší nevědět nic.”

A jací jsou Murakamiho „opuštění” muži? Ve všech povídkách vlastně vystupují jako oběti, jako něco, co ženy prostě použily a odhodily. Tedy nic podobného jako v díle jeho jmenovce Rju Murakamiho, kde muži vystupují jako sexuální násilníci. Naši hrdinové jsou spíše zmatení, nechápající kroky žen v jejich životech. Už v první povídce, kde muž truchlí nad smrtí své ženy, je hlavním motivem jeho neodbytné nutkání zjistit, proč ho žena, krásná herečka, se kterou prožil jinak velmi spokojený život, tolikrát podváděla s jinými. A udělá pro to mnoho podivných kroků. Ale ani zde nám není předloženo vysvětlení. Snad jedna z mála povídek, kde najdeme něco jako závěrečnou pointu, je „Nezávislý orgán”. Pod tímto termínem se sice neskrývá narážka na nějaké sexuální mužské „to”, ale hrdina tím nazývá nějaký neznámý orgán ženského těla, který každou ženu nutí lhát. Sám svobodný a zajištěný plastický chirurg, žije velmi spokojený život, kdy vlastně „používá” dobrovolnosti a touhy žen, které projdou jeho rukama. Až tedy do momentu, kdy mu jedna nestačí jen „používat”.

Sedm povídek, sedm příběhů mužů, kteří najednou nemají ženy. Příběhů pronikajících do hloubky mysli, kde ale tajemství zůstává většinou tajemstvím i pro čtenáře, a tím se jakoby ztotožní s hrdiny. Melancholicky laděné povídky, mnohdy se záhadným pozadím, ze kterých čiší doslova to největší tajemno mužského světa, kterým jsou ženy. Prostě je přijímejme a buďme šťastni, ale více nechtějme vědět.

V překladu Kláry Macúchové vydal Odeon - Euromedia group, 2015.

03.05.2016