85 %

Murín, Gustáv; Weiss, Petr - Abeceda tělesné lásky

Přísloví praví, že láska prochází žaludkem. Máme rádi lidi, kteří nám dají dobře najíst a máme rádi kočky, protože se tváří spokojeně, když jim dáme najíst. Máme rádi lidi, kteří s námi souhlasí. Měli jsme také lásku k Sovětskému svazu. Ale podvědomě tušíme, že to všechno je tu právě kvůli tomu tělesnu, které k žaludku mířit může, ale také nemusí. ...

Přísloví praví, že láska prochází žaludkem. Máme rádi lidi, kteří nám dají dobře najíst a máme rádi kočky, protože se tváří spokojeně, když jim dáme najíst. Máme rádi lidi, kteří s námi souhlasí. Měli jsme také lásku k Sovětskému svazu. Ale podvědomě tušíme, že to všechno je tu právě kvůli tomu tělesnu, které k žaludku mířit může, ale také nemusí. O tom všem sepsal Gustáv Murín a Petr Weiss soubor krátkých, abecedně uspořádaných esejů.

Gustáv Murín je vědec, spisovatel a vůbec umělec bez hranic. Český čtenář jej může znát z knih i časopisů. Kdo jej zná, jistě potvrdí, že se nebojí ničeho, ať už se jedná o tématicky blízkou knihu Sex kontra kultura nebo tématem vzdálený článek Lidská práva zvířatům? Petr Weiss v tomto případě vystupoval jako odborný dozor, který na svá bedra vzal úkol kontroly odborné kvality. Je autorem rozsáhlé knihy Sexuální deviace

Jak již bylo řečeno, kniha je souborem dvou až čtyřstránkových článků vztahujících se k jednotlivým aspektům tělesné lásky. Od první stránky čtenáře zavalí lavina obskurních událostí, statistických údajů a teorií od medicíny po politiku. Je patrné, že autoři disponují gigantickými archívy výstřižků, letitými zkušenostmi a neváhali ani s prostudováním klasických studií, které se obyčejně citují "z druhé ruky".

Avšak kniha jde dále než sloupky typu "víte, že...". Dovíte se sice, jak dlouhý je europenis, kolikrát častěji souloží heterosexuál než homosexuál, kolik Francouzů začalo sexuální život s prostitutkou a kolik Slovenek dosahuje orgasmu líbáním, ale touto populární faktografií to nekončí. Mezi lavinou detailů vyplouvají nevšední vysvětlení a neotřelé rozbory společenských problémů. V několika případech se téma vine dokonce několika kapitolami.

Zmínky o tom, že trestání padlých žen manželstvím a každoroční bujaré oslavy některých svátků (de facto orgie) mohou být součástí populační politiky, jsou těmi drobnějšími perličkami. Opravdu velké téma je kupříkladu konglomerát idejí nazývaný feminismus.

Podle výzkumu Dr. Karla Grammera z vídeňského Ústavu městské etologie vysílají mladé ženy v prvních minutách seznámení zásadně mylné pozitivní signály k neznámým mužům (tzn. signály všeobecného vábení), a to bez ohledu na to, jestli se jim opravdu líbí. Tyto výsledky jsou v zásadním rozporu s feministickou ideologií, podle níž muži na každou naprosto nevinnou a důvěřivou ženu skáčou málem jako opice, a to kdekoli, kdykoli a jakkoli. Není divu, že feministky Murína úporně nenávidí, viz pořad Slovenské televize před pár měsíci.

Hřímavá slova o sexuálním harašení dostávají přece jen jiný nádech jsou-li vzápětí porovnána s anketami, kde si ženy stěžují na chladnost mužů svých zemí a velebí vášeň a rozhodnost jižanů a orientálců. A nejenže velebí, ony si i zajedou a za explicitní, veřejné nabídky si i zaplatí. To už pak každá heterosexuální soulož nevypadá jako znásilnění, jako tvrdívala Marilyn Frenchová.

Přes "ideové" vítězství je závěr kapitoly dosti hořký: Problém ženské diskriminace totiž samozřejmě existuje i u nás, a ženy často projevy obtěžování skutečně trpí. ... Tím se opět potvrzuje starý známý paradox. Zatímco skutečné problémy máme přímo pod nosem, jejich řešení zastiňují lživé kampaně a nesmyslná kriminalizace mužů jako celku.

Vpravdě pekelné čtení poskytuje K jako Kněží v pokušení. Dočteme se o semináři v rakouském Sankt Poeltenu, který musel být před pár lety uzavřen i letitý případ opatství Sv. Albanse, jehož mniši z ženské části vyhnali jeptišky a nastěhovali kurtizány. [Možná, že to byl nakonec dobrý skutek?] V neposlední řadě se předpokládá, že ti, kteří před nástrahami vnějšího světa utíkají do klášterní izolace, by asi nebyli nejvhodnějšími ploditeli budoucích pokolení. Nechvalná pověst katolických kněží, se stává natolik notorickou, že v Polsku již byl zaznamenán případ fingovaného obvinění faráře z otcovství.

Jiný velký soubor představují věkové rozdíly a věkové extrémy. Ostatně problematika soudního věku k beztrestnému sexu a všelijaké variace na toto téma plní noviny vcelku pravidelně. Bezesporu živý bude případ katarského šejka, který si tolik let tak opulentně užíval v matičce naší stověžaté. [Opravdu byl jediným viníkem? Ale to je jen recenzentský postřeh.] Podobně jako v předchozích tématech, I zde se projevuje změna společnosti, která přináší nové možnosti, které lidé využívají, bez ohledu na to, co si o jiní mysleli, že budou využívat.

Když nás roztodivní vylepšovatelé lidstva oddělovali ontogenetickou přehradou od zvířat a vyvazovali ze zákonů přírody, nepovšimli si jaksi, že nehlasovaly plavuně, ... mezi jinými. A podobně jako se nesnadno vystupuje z Evropské unie, snad ještě nesnadněji se vystupuje z přírody. Zejména pak v otázkách sexuálního života. Autoři o jedinečnosti lidské sexuality také píší, však za to na křest knihy pěkně schytali. Jisté prvenství lidstvu přece jen upřít nelze - ve své sexualitě se ex-post, tak říkajíc, nad rozlitým mlékem, dokáže nimrat a sepisovat o ní traktáty / v tomto případě dokonce velmi podnětné.

Nepropadejte však panice! Při čtení se opravdu především pobavíte při všelikých těch sexuálních úchylkách, odchylkách a výstřelcích, kterým se můžete doma klidně smát. Přinejhorším můžete témata "Ženy násilnice" a podobné hrůzy přeskakovat, abyste se nebáli ráno na poštu. Do autobusu se čtenářům bude jistě hodit postřeh: Řidiči městské hromadné dopravy - idoly ženské touhy. Zájemci pod každou kapitolou naleznou odkazy na další knihy k hlubšímu studiu.

Abecedu tělesné lásky vydal Triton v roce 2004. Psáno pro Futurologii.