80 %

Nakonečný, Milan - Lexikon magie

Ve čtvrtém vydání vychází stále košatící a stále se rozrůstající Lexikon magie, pravý opus magnum Milana Nakonečného, který od své profese psychologa činí velice časté výlety k magii a zejména hermetismu (o němž a jehož českých představitelích psal už dříve). Lexikon je rozsáhlým a ideově ostře vymezeným výkladovým slovníkem.

Pokud čtete roztodivnou fantasy, hororovou a mysteriózněji zaměřenou literaturu nebo týdeník Spirit a plánujete posílit své znalosti nabyté četbou, je Lexikon určen právě Vám. Pochopitelně je tu též pro pravé esoteriky, okultisty a hermetiky, ale ti se patrně k Nakonečnému doberou jinými cestami. Ostatní upozorním, že vykládá všechny termíny dle potřeb západního esoterismu. Nejpropracovanější jsou hesla (renesanční) magie, alchymie, kabaly a zkrátka všech těch věcí kolem čarování v Evropě. Inspirační pole je mnohem širší, ovšem, zde už nastupuje hledisko esoterického pravověří. V tomto ohledu je zpracována třeba "mumie", čili naleznete její alchymistický význam a nikoli dějinnou faktografii. Toto stažení uživatelům lexikonu magie vadit nebude. Podstatně hůř dopadl manicheismus, o němž se v knize nedovíte o mnoho více než z Wikipedie, což při zahrnutí albigenských (historik doplní předponu neo-) mezi hermetické společnosti nechápu a čekal bych větší rozvití. Hesla z oblasti buddhismu, hinduismu nebo přírodních náboženství jsou pak zcela poplatná tvorbě teozofů. Nejmodernější jsou zpravidla rozbory a poznámky C. G. Junga. Vždy jsem měl takový neurčitý pocit, že právě jím jsou Nakonečného hermetické zájmy jistým způsobem inspirovány, ale třeba je to synchronicita čistě náhodná. Časové oříznutí má svůj původ v intelektuálním zaměření autorově a jeho ideových souputníků. Tak jsem pochopil z webů, na nichž publikuje, již Claude Lévi-Strauss je pro ně nepřítel evropské výjimečnosti a v zásadě marxista. To je překvapivé, vezmeme-li v úvahu tradiční bojovníky proti zednářskému spiknutí.

Ostatně exkurz do internetového života autora je vpravdě magický. Nakonečný pracoval jako psycholog a pedagog, včetně FF UK v Praze, publikoval učebnice prakticky celé psychologie v nakladatelství Akademie věd. Mimo to, publikoval knihy zaměřené na hermetismus a jeho dějiny. Reformním hnutím Zvon byl navržen v roce 2000 na prezidenta. A právě v tomto odkazu se rozvíjí autorova osobní "esoterie". Mágové a okultisté byli vždy tak trochu divní brouci, nejen v době moderní si mnohdy zavdali s politickými extrémy či různými černými Petry, připojili se ve svém svatém zápalu proti někomu k někomu jinému a potom se divili. Nakonečný je kupříkladu zavilým nepřítelem Beneše a vlastně i Masarykovy realistické politiky, což jej vede k obhajobě Františka Mareše, zastánce pravosti rukopisů a dalších. Jak zjistíme proklikem na hlavní stránky jeho vydavatelů, ať knižních či příspěvkových, až příliš se to tam hemží národní pravicí a katolickou teokracií. Lze jistě diskutovat o Juliu Evolovi (též heslo), ale nelze se zbavit podhoubí, ke kterému v Itálii přirostlý. Ani v Česku není a patrně asi nebude vůle pro klácení toho zbytku národních model a oprašování těch padlých. Takže recenze na Nakonečného Český fašismus mnoho nadšení nevyvolala a Nakonečného reakce nesvědčí, že by chápal nepřekousnutelnost jistých postav. Ostatně i na You Tube se můžete sami přesvědčit, jak málo prokliky se dostaneme od zcela nezávadné metalové kapely k čistému nacismu. Nepodezírám z něj autora, ale okraje, alternativy a třetí cesty s sebou nesou vždy následek spojování se na základě společného nepřítele a ariosofie a nové pohanství své ne vroubky ale vruby prostě sesbíraly. A pak už je jedno, co kdo sám prosazoval, jak se kam dostal, ale s kým byl nakonec přistižen, ale o tom se lze dočíst u Auského, Emmerta, Borovičky, ale i Solženicyna. Nakonečný se při obhajobě svých hermetických bratří prostě pouští do polemik, v nichž zůstane nepochopen, protože pochopení by vyžadovalo plné přijetí jeho světonázoru.

Výstřední mix de-facto antikřesťanských magických doktrín s konzervativním křesťanstvím má zajímavý dozvuk v příkrém odsudku Dana Browna je jeho "nesmyslných objevů a smyšlenek a pochybných sofistikací". Jak příznačné je zde žehrání na ducha tradičního amerikanismu. Věru, nejen za železnou oponou se hrozilo vrahům z Wall Streetu (míním tím severodakotského senátora Nye).

V podstatě je to jakási trapná synkreze intelektualistického, gnoseologického a deontologického nihilismu, které se dobře daří v duchovně vyprahlém prostředí postmodernistického hodnotového relativismu a snobství, hledajícího jen další zdroje vzrušení, čteme v závěru hesla chaos-magie. Porovnám-li toto heslo s obrázky obřadů Szándora La Veye a zejména Aleistera Crowleyho, tolik zde skloňovaného, musím se potutelně usmívat a doufat, že laskavému čtenáři neunikl před lety v Levných knihách Crowleyho životopis. Ale dlouho to nevydržím a vzpomenu-li na pasáže orgií v orientálních lázních (a nemluvím o Sorokinově fikci) propadnu totiž v řehot. Vida, jak magicky mocně záleží na myšlence nikoli na skutku! Zde však přiznávám, že se jedná o vlastně nemístné žerty, Nakonečný je totiž zcela nevšedně vyvážený, neváhám napsat "pintlich". I toho Crowleyho v zásadě kárá za nemravný život a příživnictví, i v heslech o La Veyovu satanismu čteme "trapný" (navíc je tam sám velekněz v úboru, za který by se východoněmecká estráda stydět nemusela). Nakonečný striktně udržuje nimbus vědoucího, teoretika, ideologa nebo jak chcete. Neváhá uvádět u spiritismu příklady odhalených podvodů, neváhá jasně pojmenovat všechny ty záminky ke skupinovému sexu a racionalizacím parafilií. Jde mu o filozofii, rozlišení směrů. Prostě vysokou magii, ne hledání ukradených slepic.

Kdo hledáte brevíř okultní a hermetický. Hleďte, zde před Vámi. Myriády ilustrací, mědirytů, Obrazové příloha s barevnými reprodukcemi od Williama Blakea, Goyi a Váchala až po Ropse. Tajemné nevraživosti a specificky pochopená či vyložená fakta. Ideje vystavěné na jistotě, že pravá pravda není zjevná, ale je skrytá ve starých textech, symbolech a stavbách. Též množství diagramů, které mimochodem ukazují algebraičnost těchto systémů (ono není snadné vyjít z přirozených kategorií). Snad jsem až příliš psal o svých internetových studiích a nezmínil dosud přetisk kompletní alchymistické Mutus liber, heslo "symbol", které je samo malým slovníkem, stovky fotografií a reprodukcí. Nenapsal jsem již v úvodu, že pro čtenáře české fantastiky často se zaobírající dobou Rudolfa II. je prakticky nezbytná, stejně jako pro fanoušky temných hudebních žánrů, ale rýpavé poznámka ke kontextu jsou dle mého na místě. Zkrátka, neměli byste toto výjimečné dílo mapující kus evropské historie minout, je rozhodně zasvěcenější a komplexnější než literatura překladová. Ovšem pozor! Mág nekráčí po dlážděných cestách a střezte se, v bezedných močálech ducha lze přijít o více než o gumáky!

Vydalo Argo v roce 2009.