85 %

Neff, Ondřej - Čtvrtý den až na věky

Plodná spolupráce Ondřeje Neffa s nakladatelstvím Albatros pokračuje! V luxusním, komentovaném vydání vychází Neffova druhá kniha povídek z roku 1987 a stále je to velmi zajímavé čtení.

Každá povídka je uvedena autorským komentářem z odstupu let: Co jak tehdy bylo, co se tehdy zdálo být trendem, jaké byly další osudy komentovaného textu a především, co vznik té které povídky inspirovalo. Navzdory autorovým úvodníkům se nedá říci, že by jim čas nějak zásadně ublížil. Čtenář sci-fi je zvyklý na netradiční reálie a skousne-li mezihvězdný trajekt, skousne i socialistickou realitu, jakkoli nebude mít přibalen "závan doby až do srdce".

Úvodníky; myslím, že občas říkají i víc než mají a měly by to být spíše doslovy, zrovna třeba v první povídce, parafrázi na Asimovského robota, kterému prasklo srdce. Povídka Tvář (!) člověka (?) ukazuje Neffa především jako výborného vypravěče, který neváhá psát variace na známá témata, což kupodivu čtivost ani zajímavost textu nesnižuje. Dokonce bych řekl, že pohled ze socialistické perspektivy vnáší řešení, která by zápaďana nenapadla. Nebo alespoň zpravidla nenapadla, neboť film Good bye, Lenin! ukázal, že není potřeba vyrůstat v socialismu, abyste dokázali vykreslit jeho podstatu.

Brownův pohyb je po předchozí, akční povídce ukázkou autorovy komorní stránky. Nahořklý, melancholický příběh o nepochopení, dle úvodníku autobiografický námětem. Přemýšlivým kusem zajímavým nosnou myšlenkou je Večírek s překvapením aneb filozof a kanibal, čili anti-Hannibal.

Scifistická klasika a povídka psaná s chutí a láskou je Jitro pro strašnou radost. Sci-fi je žánrem, který na příkladech soubojů galaktických flotil řeší problémy typu předbíhání ve frontě na stravenky (tedy ty opravdu podstatné věci). Nepřekvapí nás proto, že kdekterý ufon je motivován úplně stejně jako lidé, kteří s námi chodí do hospody. Moc se mi líbí myšlenka mezidruhového sexu. Co když jsou však motivy jiných ras přece jen jiné?

Vše pro dítě je další sci-fi klasika postavená na paralelních světech, zkušenostech s výchovou malých holčiček (povšimněte si, že čeština zde umožňuje dva významy) a další ukázka zpracování socialistické reality - klientelských sítí občanské svépomoci. Hrdinové kosmu je povedená anekdota, při které jsem se zasmál, protože steré vtipy nerezaví. Součkos je traktát a Neff píše, že se nikomu nelíbil. I já se přidám k mainsteamu, ačkoliv jsem povídku zjevně nepochopil, protože nevím, kdo je Mrož. Kuků, kučů. Nicméně, zatímco u tématu interstelárního sexu se autor kál za přehlížení žen a popisoval své trudné nalézání a akceptování ženského hlediska, zde však ukazuje, že do Alenek vidí, jak do hubené kozy.

Kontakt je další takřka archetypální sci-fi na téma setkání civilizací, znovu pojaté ve "východní" tradici, snad jen s tím rozdílem, že zde BEM-ákům (příšerám s hmyzíma očima) nikdo nedá létající talíř do sběru.

Titulní, Čtvrtý den až na věky je výborná akční věc, která si našla cestu i do antologie šestnácti nejlepších evropských povídek sci-fi The SFWA European Hall of Fame. Pobavilo mne, že se jedná o povídku inspirovanou v roce 1984 prvním Terminátorem, v češtině se ostatně hlavní hrdina jmenuje Schwarzenneger.

Utajená posedlost Kamila Cajthamla je dalším vrcholem knihy, i když se přiznám, že bych ji rád nečetl. Neff v příběhu na kraji reality ukazuje, že dokáže být opravdový a odporný, jako život sám. Skoro mě to zaskočilo, už jsem dlouho nečetl Neffovy povídky a zapomněl jsem, že dokáže být tvrdoň bez servítků. Zde bych měl poznamenat pro mladší generaci: Zde račte si povšimnouti dobových realit, zejména poblouznění mechanickými hlavolamy Ernö Rubika.

Výrazné dobové reálie mají též Ty ostré bílé zoubky. Výzkumné ústavy, špinavá sklepení, ztracené existence v rolácích a ušmudlaných pláštích, v tvrdé srážce se světem socialistického úspěchu, melouchařením a prostitucí. Padlí andělé a vzepjatí démoni ve faustovské parafrázi na Franknštajna. Povídka je dlouhá, takže má čas se dokonale rozvinout. Užil jsem si ji, což ostatně musím říci o celé knize.

Vydal Albatros na své značce pro dospělé Albatros Plus v roce 2008.