80 %

Neff, Ondřej - Tušení podrazu

Když 25. června 1951 severokorejské jednotky vpadly do kapitalistického jihu, nebylo překvapením, že po třech měsících hnaly trosky vojsk OSN a Jižní Koreje k Pusanu. Opravdovým překvapením, zejména pro čínské soudruhy, však bylo, že již v listopadu stála vojska OSN na hranicích Číny. Za něco málo více než rok učinilo frontové kyvadlo čtvrtý kyv a bohatě tlumeno potoky krve vojáků i civilistů se zastavilo pár kilometrů severně od 38. rovnoběžky na níž začínalo. Tou dobou v Praze promuje mladý zubař, který se za pár let octne přímo na krvavé půdě Severní Koreje. Ale nebude to první zastavení našeho příběhu. Ten začíná dříve, v Heidelbergu, v Praze a neskončí... nebo začíná v květnu 2007 a skončil...

Záleží na tom, jak Šifru mistra Součka pojmete. Dílo mystifikátora Součka k tomu dává dostatek prostoru a Ondřej Neff, v některých směrech nástupce Ludvíka Součka využil prakticky vše, co lze o Součkovi vědět. Není toho málo, prohlédněte si odkazy a zdroje k Součkovi na Wikipedii! Nemalý impulz k oživení porevoluční součkologie učinil Ross Hedvíček popularizací výpovědí rudého přeběhlíka generála Šejny. I Hedvíček nazval svůj článek Tušení... I on se dostal do Neffovy součkovské knihy ze součkovského světa.

„Pánové,“ oslovil oba Kříž velebným hlasem, „vola děláte vy ze mě a to je činnost, která mi ze všech lidských aktivit vyhovuje nejméně, když vynechám polévání dehtem a válení v peří.“ Nicméně záleží na přístupu a na rozdíl od nerudného Kříže, je čtenář rád, je-li – kultivovaně – balamucen a zaplétán do tajuplných příběhů v nichž, v intelektuálním prodloužení skrze hlavního hrdinu, maří pikle nacistů a jejich následovníků a balí různé kozaté Kamily. Jde o to, jak se mu to podá.

Tušení podrazu přivádí na scénu třiadvacetiletého Davida Kacera, který přichází do paláce firmy Mobilia (jak jinak, nadnárodní korporace), aby se stal testerem nové generace mobilního telefonu. Stane se přitom svědkem nechutné sebevraždy, seznámí se s Kamilou a dostane auril a úkol: nalézt ztracený rukopis Ludvíka Součka Tušení světla.

Pod Neffovýma rukama (resp. třemi prsty) se rodí příběh velice spletitý. Kacer je člověk ve fandomu zběhlý, se znalostmi nemalými, avšak již záhy začne být jasné, že na postpubertální trucy není místo a správná otázka vyvolá odpověď, kterou by tazatel rozhodně oželel – zde upomínám na hluboký exkurz do pražské galérky a komerčního polosvěta. Neffovi hraje do karet geografická spletitost Prahy, v níž stačí ujít sto metrů, aby se člověk přesunul z jednadvacátého století do neolitu, jakož i spletitost peripetií historických. Provařená tajemství, záhady a osvědčené tipy stále platí, myslím.

Asi by bylo nevhodné postupovat po dějové linii, jakkoli by to umožnilo zasvěcené kverulování a komentování každého kroku. Já jsem si však nevypisoval jména ulic, nehledal je na mapě a valná většina logických „vší“ mi unikla. Zaznamenal jsem jen, že ciabatta by neměla být označována za tmavé pečivo a že pátek třináctého není nešťastný až tak kvůli templářům. A opičky zatleskaly. Jedna stáhla ručky z očí a byl to Bernard, druhá je sundala z uší a byl to redaktor Kříž a ta třetí , to byl Souček, přestal si zakrývat ústa a usmál se.

Skvělá fabulace! Řekl bych sice, že noir styl neustálého kupení dalších a dalších zápletek a zádrhelů dovede autora až k závěrečnému deus et machina. Možná až příliš složitě, což mi nesedí s Kamilou – měl jsem nastřádány v průběhu četby spekulace dickovského ražení a nakonec se ukázalo, že vše bylo mnohem prostší. Také řešení, kterým se příběh ouroborovsky uzavře do sebe (viz též metazapletení v tiráži: Odpovědný redaktor: Karel Kříž). To právě umožnilo zápletkové běsnění. Ludvík Souček nikoli jako plagiátor druhořadých záhadologů, ale jako svůdce vládců světa, zastíratel pravdy příliš jasné, než aby mohla být viděna. Sbohem příteli. Končí příběh, který se nikdy nestal. Jen jedno mi vrtá hlavou, jak mohl zemřít opičí král Hanuman, ale jeho tři proroci nepromluví, protože tazatele nevidí ani neslyší.

Vydal Albatros Plus v roce 2007.