90 %

Nicholson, William - Otroci Panství - Ohnivý vítr II

Rok 2007 přinesl našim fanouškům literární fantastiky docela dost bestsellerů, které více či méně splnily čtenářská očekávání. Ať z české produkce - je to Kulhánkovo "Stroncium", Žambochův "Drsný spasitel", nebo celosvětové hity jako "Jonathan Strange a pan Norrell" od S. Clarke, či fantasy seriál "Temeraire" od americké autorky Naomi Novik. Pokud bych ale osobně měl vybrat svůj fantasy hit minulého roku, byl by to třídílný cyklus "Ohnivý vítr" (orig. The Wind on Fire) britského autora Williama Nicholsona (*1948).

Jak jsem už napsal o první části "Větrný zpěvák", příběh mne zaujal především svým netradičním pojetím fantasy, které nekopíruje temně středověké reálie, ale vytváří svůj velice svébytný svět. Svět s přesně neidentifikovatelným zařazením, obydlený množstvím velmi osobitých národů a postav, které oplývají jedinečným nadáním.

V prvním díle se národ Manthů musel nejprve vymanit z vlivu krutých Zazů. Druhý díl, který se odehrává o pět let později má už trochu jiný náboj. Kniha přidala pět let nejen na věku našich dvou hlavních hrdinů, dvojčatům Orlička a Střílek, ale příběh jakoby přešel do tvrdší reality. Už v první kapitole, kdy se konečně Manthové ve svém městě Aramanth cítí svobodně, přijde nečekaně zdrcující útok z rozpínající se říše Panství. Až nezvykle brutální popisy nájezdu, likvidace města a masakrovaní jeho obyvatel mne docela překvapily. Ne že by v prvním díle nebyla smrt a zabíjení, ale bylo to spíše v náznacích, v případě pouštních národů s jezdícími plachetnicemi dokonce až humorné. V tomto pokračování zabíjení nabralo docela konkrétnějších podob, a v případě speciálních zařízení tzv. Opičích vozů se dokonce dostalo na úroveň brutality temného středověku. Další prvek, který do děje zásadně zasáhl, je láska. Naši hrdinové vyrostli z dětských let a dostali se do věku, kdy začali pociťovat jistou přitažlivost k druhému pohlaví. Láska nakonec sehraje v díle přesně takovou roli, jakou se od toho citu očekává. A jako s každým případem lásky, i zde ovlivňuje děj nešťastná láska, na kterou se samozřejmě nabalí množství intrik a falešných slibů.

Kniha obdobně jako předešlý díl neobsahuje pouze dobrodružství a akci, ale přináší i jistou hlubší myšlenku. Tou je otázka, co je to skutečná svoboda, a jestli stojí za ni bojovat a případně umírat? Zotročený národ Manthů zjišťuje, že stále nenašel svůj skutečný domov. Musí se vypořádat nejen s vlastním zotročením z rukou Panství, ale především s vlastním svědomím. Otázkou je, zda žít v klidu a relativním blahobytu jako otrok, nebo riskovat bolest, hlad a smrt v boji za svoji svobodu.

Pokud jsem první díl hodnotil jako velmi výborný, tak druhý díl je možná ještě o stupínek lepší. Na otázku proč se mi to tak líbí, bych asi odpověděl - pro mne jedinečný a originální námět. Kniha přináší ne příliš komplikovaný, a přitom ale originální příběh. Autor ho zaplnil jedinečnými postavami, které děj opravdu obohacují, a ne jako u některých fantasy ság ho zatěžují a čtenáře spíše matou. S tím je spojený i fakt, že tento velmi čtivý příběh má stále pro nás připravená překvapení. Není psaný tak, abychom hned od prvních stránek mohl tušit, jak děj skončí. Autorův svět i jeho postavy nejsou totiž děleny dle černobílé šablony na dobré a zlé. Každá postav je hlavně něčím výjimečná. Na kvalitě příběhu samozřejmě dělá dost i překlad Pavla Kaase, který přeložil celou trilogii. V grafické úpravě slavného Petra Síse vydalo nakladatelství Argo.

17.01.2008