90 %

Nicholson, William - Větrný zpěvák - Ohnivý vítr I

Jméno britského autora Williama Nicholsona (*1948) není asi českému čtenáři moc povědomé. Zato filmovým fanouškům možná něco říká, protože W. Nicholson je především scénárista a producent, a je podepsaný pod takovými kinohity jako "Gladiátor" či "První rytíř". Svoji literární tvorbu zahájil básněmi a divadelní hrou, ale do podvědomí čtenářů se dostal až svojí trilogií "Ohnivý vítr" (orig. Wind on Fire, 2000-2002).

Jedná se o fantaskní příběh, jehož první díl se jmenuje "Větrný zpěvák". Za netradiční obálkou pro fantasy či scifi knihu se skrývá příběh, který mnozí u nás považují za dětskou knihu, ale chyba lávky. Která dětská kniha by obsahovala texty jako "Zabít, zabít, zabít, zabít! Zabít, zabít, zabít!" nebo dialogy jako "... Ahoj, jdu vás zabít. Ta je moje, holku jsem ještě nikdy nezabil!" atd. Tím ale zase nenaznačuji, že tato četba se rovná hororu, či že je to spíše pro fandy Jiřího Kulhánka. Svět, či společnost obývající město Aramanth, hradbami obklopené místo uprostřed pouště, je založená na principech, které v mnohém připomínají myšlenky z románů jako "1984" od G. Orwella, či "Konec civilizace" od A. Huxleyho. I zde je totiž společnost rozdělena do sociálních kast, které mají svoji osobní barvu a přesné místo bydlení. Společnost je hnána kupředu agitkami typu "... budu pracovat tvrději a usilovněji, abych byl zítra lepší než dnes...". Každý občan a rodina je jednou ročně prozkoušen u veřejných testů, a podle bodového ohodnocení si buď polepší, nebo pohorší. Ale rodina Hathových, především dvojčata Orlička a Střílek, tento pitomý systém začnou bojkotovat. A kdo brojí proti systému, ten dosáhne "spravedlivé" odplaty. Na oko totiž ten nejhlubší propad končí bydlením v šedé zóně, v malých panelových bytech, ale veřejnost samozřejmě neví vše, nezná tzv. Podjezeří.

Ale systém, kterému vládne nikdy nikým neviděný císař, může padnout jen znovu zprovozněním Větrného zpěváka, symbolu celého města, který má v moci záhadný Móraho a jeho vražedné armády šťastných zabijáků Zarů.

Jak se už píše na přebalu, Nicholson rezignoval na snahu naplnit typické prvky fantasy, snažil se vytvořit něco odlišného od Tolkiena. A je fakt, že nad otázku fantasy se dá dost polemizovat. Co je asi tak základním atributem pro klasickou fantasy? Myslím, že je to především magie a kouzla. A kde je v tomto výborném příběhu ona magie? No, to je těžká otázka. Telepatické spojení našich svou hrdinů je běžný jev ze sci-fi, nebo Aktech X. Autor vytvořil především svět, který neoplývá ani laserovými zbraněmi, ani démony či kouzly. Jeho svět je opravdu jedinečný. Je především zaplněný neuvěřitelně pestrou směsicí národů a postav. Osobně se mi nejvíce asi líbí pouštní válečnické rody, které na obrovských kolosálních plavidlech se spoustou plachet, opatřených koly, křižují nekonečnou pouští a vyhledávají se navzájem, jen aby spolu válčili. A přitom bez jediného mrtvého či zraněného. A tak by chtěli vidět krev. Naopak opravdu děsivé stvoření jsou staré děti, které Vám odebírají životní sílu.

Kniha na mne velmi zapůsobila právě svojí jedinečnou fantazií. A přitom se obešla bez okázalých kouzel a tajemných rituálů či bestií jako z našich nočních můr. Autor se nesnažil kopírovat svět, který by byl klasicky buď barbarským starověkem, či temným středověkem. Stvořil svůj svět s přesně nedefinovatelným stupněm vývoje. Je to nejen o fantastickém dobrodružství, v knize je samozřejmě zakomponována i právě taková orwellovská myšlenka o naši společnosti, která jako stádo jde za tím, kdo se rozhodne určovat pravidla. Neptá se proč a jak, chce jen klid a pořádek. Kniha je určená všem čtenářským věkovým kategoriím. V překladu Pavla Kaase vydalo nakl. Argo spolu s dalšími dvěma díly - "Otroci panství" a "Ohnivá píseň".

14.12.2007