100 %

Nix, Garth - Lirael

Lirael jsem se opravdu nemohla dočkat. Prakticky od okamžiku, kdy se mi pod ruku dostala její předchůdkyně, Sabriel, s napětím sleduji pulty v knihkupectvích (připadám si přitom v dětském oddělení dost nepatřičně) a stránky nakladatelství Triton, které u nás Abhorsenskou trilogii vydává. Konečně je to tu a já Vám hned začerstva sdělím své pocity.

Garthe Nixe zřejmě nemá cenu představovat, kdo četl Sabriel, nepotřebuje to, a kdo nečetl, toho na ni odkazuji. Tak tedy rovnou ke knize samotné.

Prostřední díly trilogie bývají většinou tak trochu nemastné, neslané. Alespoň mně tak připadají. Nekamenujte mě za můj názor, ale dokonce i Tolkienovy Dvě věže v mých očích kdysi ztratily něco z lesku předchozího příběhu. Ono být spojovacím článkem asi není jednoduché. Takový prostředníček pak figuruje mezi na jedné straně první knihou, která je něčím zcela novým, neotřelým, od začátku vystavěným přímo před očima čtenáře a na straně druhé závěrečným dílem, kde veškeré dění vrcholí, všechny situace jsou ještě více zauzlovány a splétány jen proto, aby ony uzly mohly být vzápětí rozseknuty jedinou mocnou ranou. No jen si to zkuste představit a budete muset politovat druhé díly. Možná všechny, možná jen některé, ale věřte, že zrovna Lirael to nemá vůbec zapotřebí. V leckterých ohledech totiž dokonce Sabriel předčí. I když co člověk, to názor, třeba zrovna Vy nebudete tak unesení, já ale byla.

To, že znáte Staré království, kde vládne magie, Ancelstierre, které se chlubí moderní technikou, Prubíře, krále, a Sabriel, úřadující Abhorsenku ani trochu neznamená, že se v Lirael nedozvíte nic nového. Právě naopak. Děj se odehrává po čtrnácti, respektive osmnácti letech od znovunastolení právoplatného dědice trůnu a zavede Vás mezi Clayry, žijící pod ledovci na dalekém severu, o jejichž existenci víte z předchozí knihy jen okrajově. Lirael, hlavní hrdinka, která dala název celé knize, je dcerou Clayrů, jednoho ze tří významných rodů v království, který má dar Zraku, dar vidět útržky věcí budoucích a jejich různé alternativy. Clayry jsou krásné a vznešené, mají světlé vlasy a oči a kůži opálenou, jak se slunce odráží od ledovce. Jenže Lirael má vlasy a oči tmavé, kůži bílou jako stěna a navíc nemá to, po čem každá Clayra téměř od narození touží, dar Zraku. Dívka tedy patří i nepatří mezi své družky a její odlišnost od ostatních ji velmi trápí. A stejně tak se trápí i princ Sameth, syn Sabriel a Prubíře, budoucí Abhorsen. Měl by totiž číst knihu mrtvých, učit se zacházet s nekromantskými zvonci a opatrně se vydávat do Smrti, místo toho raději vytváří kouzelné hračky směsí umu a Výsadní magie. A Smrti se děsí. On, který by neměl, jako jediný ze všech lidí.

Osudy Lirael a Sametha jsou tedy do jisté míry podobné, ani jeden nemá předpoklady stát se tím, k čemu je předurčen. Oba jsou přímo stvořeni k tomu, aby se potkali, a také se potkají. Každý se vlastními silami snaží zachránit Samethova přítele a spolužáka Nicholase, Ancelstierrana, který na žádná kouzla nevěří a ve své naivitě se vydal do Starého království vykopat strašlivé dřímající zlo. Každý se svým prazvláštním průvodcem a pomocníkem. Samova kocoura Macka představovat nemusím, Lirael provází Nezbedná Fenka, stvořena taktéž směsí Výsadní (ta 'dobrá') a Volné (ta 'špatná') magie. Společný úkol předznamenává společnou cestu a po mnohých zkouškách, kterým čelí každý hrdina sám, se skutečně Sam a Lirael potkají, aby mohli spojit své dovednosti a vědomosti a použít je pro dobro ostatních.

Lirael je opět velmi čtivě napsaná fantasy s prvky hororu, s dobře propracovanými postavami a přímo vykouzleným prostředím. Je určena starším dětem a mládeži, ale pro její strhující a napínavý děj ji určitě ocení i dospělí, já jsem toho příkladem. Nix mistrně pracuje nejen se slovy, ale také s fantazií. Nechává čtenáři prostor pro její rozvoj přesně v tom místě a v té míře, která je mu (tedy čtenáři) příjemná. Jediné, co bych této fantastické knize snad mohla vytknout, je, že není vlastně ani tak prostředním dílem trilogie, ale hlavně polovinou jednoho příběhu. Mnoho podivných věcí je sice během dění osvětleno, jiné však stále zůstávají zahalené tajemstvím. Lirael totiž není jedním uceleným vyprávěním, tak jako byla Sabriel. Spolu s hrdiny se tedy na konci knihy dostanete do bezpečí, ovšem dozvíte se například jen mlhavě, s jakým zlem vlastně mají tu čest. Vůbec nemluvě o tom, že všechno "dopadne" až v knize následující, nesoucí název Abhorsenka a pro vydání v Tritonu chystané - bohužel - až na rok 2006. Není to tedy ani výtka, ale postesknutí. Budeme muset vydržet celý rok, než si přečteme bezpochyby šťastný konec.

A teď už se pusťte rovnou do té knihy. Všichni.

29.06.2005
alza