100 %

Nordan, Lewis - Hudba močálu

"Vítejte ve světě jižanských buranů!". I tak by se dala charakterizovat kniha významného amerického autora Lewise Nordana. Tento přední představitel současné jižanské literatury mohl našeho čtenáře oslovit pouze v jediném překladu - "Hudba močálu". Ten se stal hned od vydání mým favoritem. Americká jižanská literatura se charakterizuje vlastně jako velmi specifická regionální literatura. Je to dáno především historií tohoto kraje, jejich vztahu k náboženství, orientací na zemědělství, etnickým složením atd. Dodnes se setkáte s hanlivým výrazem, že nejsem žádný buran z Jihu.

Hrdinou naši knihy je malý Sugar Mecklin. Ten žije se svojí matkou a otcem v jižanském městečku Arrow-Catcher, místě plném zajímavých postaviček a charakterů, které jsou v očích malého chlapce o to zajímavější. Už samotný otec, klasický příběh nešťastného opilce se sebevražednými sklony, a matky, pedantně nudné postavy z kuchyně, jsou zajímavým materiálem, který vytváří v mysli Sugara bizarní představy. Hlavní důraz ale chlapec klade na ty, kteří jsou podle jeho mínění ještě větší burani, než oni sami. A těmi jsou v městečku Arrow-Catcher rodina Conroyových, s jejich podivínským otcem Runtem, hysterickou matkou, a bláznivými dětmi. Právě Sugarovi příběhy s touto rodinou jsou nejvtipnějšími částmi knihy. Nikdy nezapomenu na úžasnou schopnost jednoho z Conroyových dětí, a to umění přetáhnout si přes hlavu kondom. A pozdější dedukce v hlavě Sugara, co všechno by se s tímto uměním dalo udělat, u mne vyvolaly záchvaty smíchu. Většina příběhů ale až tak humorné nejsou. Příhody z těchto chudých jižanských obcí málokdy v sobě nachází nějakou opravdovou radost. Chudoba, alkoholismus, rasismus, či smrt v sobě neskýtají mnoho pozitivního. Ale pohledem dítěte, za využití velké dávky fantasie, magického realismu, a touhy po hledání dobra i tam, kde asi není, vytváří autor z knihy jedinečný čtenářský zážitek, plný melancholie a dobrodružství. Tím se autor liší od jiných klasiků amerického jihu W. Faulknera, či F. O'Connorové. Právě ta dokázala tyto příběhy vykládat velmi syrovým způsobem, tak jak to na Jihu doopravdy chodilo.

Kniha není napsaná jako klasický román, jde vlastně o jednotlivé příběhy či povídky, které dohromady vytváří ucelenější obraz o kraji, lidech i samotném Sugarovi a jeho dospívání.. Často se diskutuje, jestli jde o biografické příběhy, či o pouhou autorovu fantasii. Je pravda, že Nordanův otec umřel, když mu bylo pár měsíců, ale ani autor zcela nepopírá jisté autobiografické prvky.

Kniha už vyšla před pár lety, a dnes už se dokonce prodává za 10,- v Kanzelbergeru, ale o to více ji doporučuji všem, kterým se líbí knihy jako "Tělo" od S. Kinga, "Kouzelníkovo dětství" od H. Hesseho, prostě příběhy, které jsou založeny na vzpomínkách z čarovného období zvaného dětství.

26.01.2006