90 %

Noviková, Naomi - Drak Jeho Veličenstva

V posledních měsících se do českých knihkupectví dostaly dva tituly, které ve světě patří k tomu nejpopulárnějšímu, co trh s fantasy nabídl. Jedním je román "Jonathan Strange a pan Norrell", druhým je první díl z trilogie Temeraine s názvem "Drak jeho veličenstva". Kromě popularity mezi čtenáři i odbornými kritiky mají oba dva i další společné prvky. Jedním z nich je fakt, že oba napsaly ženy, druhým je britsko - francouzský konflikt v období napoleonských válek. Jak se tedy zdá, napoleonské války jsou teď v kurzu. Obě autorky k tomuto tématu, aspoň z hlediska fantastiky, přistupovaly odlišně. Suzanna Clarke (Jonathan Strange) do tohoto období přináší znovuobjevenou magii, naopak Noviková vkládá do děje jeden ze základních prvků fantasy žánru, tedy bytost známou jako drak. Ovšem drak v její knize není tvor znovuobjevený, ale od věků běžná záležitost. Ne sice obecně používaná bytost, pouze jako vzácný tvor, určený vlastně jen k vojenským účelům.

Hlavním hrdinou příběhu je námořní kapitán Britského království Will Laurence. Setkáváme se s ním v momentě, kdy se svojí lodí dobyl francouzskou fregatu, na jejíž palubě objeví velmi vzácný poklad - dračí vejce. Věc nesmírné hodnoty jak finanční, tak strategické. Ale pro Laurence je to spíše prokletí, protože vejce, jak vypadá, je téměř před vylíhnutím. A podle tradice si čerstvě vylíhlé dráče hned musí vybrat své budoucího pána a letce, a to na celý život. Pro posádku to znamená pouze to, že jeden z nich se bude muset vzdát své námořní kariéry, a vlastně své minulého života, a obětovat se ve jménu vítězství Británie a jeho krále. Kdo se tím vyvoleným stal, je samozřejmě Laurence. Tak začíná jeho život jako letce draka, kterému dal jméno Temeraire.

Pokud bych měl tvrdit, že se jedná o akční či spíše dobrodružný příběh, nebyl bych daleko od pravdy. Ale přece jen mi připadá, že autorka větší důraz kladla na seznámení čtenáře se systémem výcviku bojového draka a jeho jezdce, s taktikou tohoto boje, a hierarchií této společenský a vlastně i fyzicky celkem uzavřené společnosti. V tom spatřuji vypravěčské umění této mladé americké autorky (*1973) s polskými předky. Protože i s tímto materiálem a přístupem o knize nelze v žádném případě tvrdit, že se jedná o nudnou či suchopárnou záležitost. Etické a společenské konvence tehdejší doby byly samozřejmě odlišné těm dnešním. A právě na tomto rozkolu založila autorka hodně z děje. Pokud bych si mohl dovolit srovnání, kniha mne mnohdy připomínala příběhy z knih C.S. Forestera o Hornblowerovi.

A i v duchu této doby se snažila upravit jazyk. Přiznám se, že hned co se kniha objevila na pultech, sáhl jsem po ní, a trochu mne zarazil ten přece jen trochu odlišný slovosled. Ale nyní bych řekl, že právě on dal příběhu ještě lepší atmosféru. S tím souvisí především překladatelské umění. Překladu se ujala Petra Kůsová, a to velmi profesionálně. Vždyť v jedné diskusi na webu o ní známý překladatel Viktor Janiš prohlásil, že je P. Kůsová je jednou z nejlepších znalkyní angličtinu u nás. Myslím, že se nemýlil.

Kniha byla vydána v pěkném originálním obalu s ilustrací Todda Lockwooda. Autorka za trilogii Temeraire získala už několik cen a je v nominaci na cenu HUGO. Pro velký zájem se z původní trilogie (Drak Jeho Veličenstva, Nefritový trůn (vyjde 2007) a Válka o černý prach (vyjde 2007)) rozhodla napsat i další pokračování, v září 2007 by měla v USA vyjít čtvrtá kniha "Empire of Ivory" a na jaře příštího roku pátá s názvem "Victory of Eagles".

Kniha až na jednu výjimku sklidila v mém okolí značně kladné ohlasy, a poptávku po druhém díle (doufejme, že vyjde brzy). Jedna věc mne ale přece jen zaráží, a to proč se v knize hrdina jmenuje Will Laurence a na přebalu Will Lawrence. Ale to je asi drobná neshoda s tiskárnou. Jinak knihu můžu vřele doporučit.

24.08.2007