90 %

Noviková, Naomi - Nefritový trůn

Musíme si přiznat, že není až tak obvyklé, že u seriálových knih (a ve fantasy je to téměř každá kniha) se ke čtenáři jednotlivé díly dostávají pěkně rychle jeden za druhým. Čekat někdy rok a více není až taková výjimka. A tak nakladatelství Argo a Triton určitě potěšilo mnoho našich čtenářů, když už po červnové premiéře prvního dílu hitu Temeraire od Naomi Novikové (*1973) se už v září na trhu objevil druhý díl pod názvem "Nefritový trůn" (orig. Throne of Jade).

Kniha navazuje hned na první díl, ve kterém jsme se seznámili s bývalým námořním kapitánem Willem Laurencem, který se nešťastnou náhodou dostal k dračímu vejci, ze kterého se vylíhnul jeho spolubojovník - drak Temeraire. Tento díl končí jejich velkým úspěchem, kdy oba zachrání Velkou Británii před invazí napoleonských vojsk. Ale v době této slávy přichází strašná zpráva, když se zjistilo, kdo je pravým majitelem vzácného draka - samotný čínský císař. A ten chce vzácného nebešťana zpátky do Číny. Pro Temeraireho si do Anglie připluje samotný čínský princ, který nekompromisně chce draka zpátky, protože zjistil, že je zneužívám jako obyčejný válečný stroj, a k tomu ho ovládá neurozený voják. Můžete si říct, co je Číňanům do toho, jsou tak daleko, že stejně nějak ohrozit Anglii nemohou. Ale válka s Napoleonem se nevyvíjí zrovna růžově, a když se zjistí, že Francouzi vyjednávají s Pekingem, britská koruna musí nějak jednat. A tak se vláda rozhodne, že se drak vrátí, jen aby si to nerozházela s božským císařem největší říše světa.

Zatím co v prvním díle se děj vlastně odehrává jen ve vzduchu, v "Nefritovém trůnu" se po většinu času příběh odvíjí na mořích a oceánech. Oba naši aktéři se musí vydat na několika měsíční plavbu z Anglie do Číny, která se samozřejmě neobejde bez množství nebezpečí, úkladů a intrik. Ano, právě intriky jsou hlavní součástí druhého dílu. Anglická výprava musí celou cestu odrážet útoky čínského prince a jeho pomocníků, kteří se snaží co nejvíce zničit vztah Laurence a Temeraireho. A jde o pokusy od nejjemnějších diplomatických fines, až po snahu o zabití. Děj se tedy jakoby přenesl z otevřené války z prvního dílu do světa, který bychom dneska nazvaly jako válka tajných služeb.

Další markantní rozdíl mezi oběma díly je v charakteru našeho hrdiny. Zatímco v prvním dílu je Laurence řády až fanaticky dodržující důstojník Jejího Veličenstva, už od prvních stránek "Nefritového trůnu" se z něj stal opravdový letec, tedy drzí a až arogantní důstojník, který ve druhém dílu začíná vzpourou proti generalitě. Oproti první dílu bych řekl, že dvojka je o mnoho akčnější. Zajímavosti mu přidává i samotný fakt, že jejich nepřáteli jsou exotičtí Číňané, jejichž mentalita a oddanost je v přímém rozporu s anglickým námořnictvem a dračím letectvem. A nemůžu vynechat i milostné aférky draka Temeraireho s krásnou čínskou dračicí. Ale obdobných překvapení čeká naši dvojici v Číně povícero.

Autorka vytvořila další, stejně zajímavý a čtivý díl, který k tomu okořenila nejen exotikou dalekých zemí, ale i dalším množstvím zajímavých a tak protichůdných postav.

Kniha vyšla v krásné vazbě a grafické úpravě, a překladu se opět zhostila Petra Kůsová.

08.10.2007