90 %

Novotný, František - Konečný den Valhaly - Chlapec s mečem

Když v roce 1994 vyšla v "herním" nakladatelství Altar kniha jakéhosi Franka N. Skippera s velice průměrným obalem, snad mi musel kdosi doporučit, abych si ji vůbec koupil. Možná to bylo i tím, že v podobné době vyšel Zlomený meč a Den obrů, dvě velice kvalitní parafráze eddické mytologie. Rozhodně jsem nečekal, že mne Reginleif a Armin von Gallwitz budou provázet 13 let a myslím, že to nečekali ani další čtenáři. Nyní, po více než dekádě čekání, přichází poslední díl rozdělený ve dvě části. Takže, pro přehlednost: Toto je první část posledního dílu.

Hlavním hrdinou je Franz von Karst, vlastně František Novotný, ale když v roce 1948 došlo na vyklizení českého živlu ze vzorové provincie Bohemie, Novotní přistoupili na nabídku bezdětných von Karstových, stejně jako oni přistoupili na nabídku vlastního dvorce na Donu. Zde se mladý jachtař Franz dostane do bouře, která začala před mnoha lety, v jiném světě a vlastně i v jiném čase. Fáfní je mrtvý, Holger je mrtvý a zmatený Armin prchá k místu, kde je moc Uns're Frau nejsilnější, k jejímu chrámu na troskách Stalingradu. Z vyjížďky se Franz vrací jako Swertmann, prozatím hošík s mečem, bez vzpomínek. Naštěstí je lidské vědomí natolik rozumné, že ví, co skrýt do nevědomí. Přijde čas a vzpomene si, stejně jako to vyčetl komtur Lutze, varhaník od Uns're Frau. Mezitím Franz potká tu, kterou hledá i jeho předchozí "známost" od jezera. Napsat femme fatale, by bylo rouháním a Ta, která přilétá na svištivých křídlech noci, svrchovaná Vládkyně, Temná síla Severu trestá i mnohem menší prohřešky a ona trestá ráda.

Vychrtlá blondýnka s pohledem plným šílenství prosí za odpuštění a hledá. Hledá Dveřníka. Prvního odmítla a ten snadno nalezl útěchu v náručí Paní rozkoše. Bála se konce historie Midgardu i Valhaly, ale teď zjišťuje, že utrpení magického bezčasí je ještě horší. Kdo jen mohl čekat, co způsobí záměna dvou sester! Omlouvá se podlidem, které svým rozhodnutím uvrhla do otroctví a jejich vědmy ji poskytují přístřeší. Samotnou ji čeká Kaple ukřižované Přítomnosti. Ona je Verdandi a on je Dveřník, ale budou muset ještě vyměnit své duše a svá těla, než po pochopí.

U vědmy Jevdokije se Franz dovídá, že, síla, která jej posedla je mocná - přinejmenším stejně mocná jako síla Té, která přilétá na svištivých křídlech temnoty. Franz si totiž přinesl ze setkání na ostrůvku ještě něco. Dunění bubnů ti popíše kosti. Poslední dar toho, jež kráčel na setkání se smrtí, dar ungana Martina Luthera, řečeného Kinga, nejstarší magii nejstarších lidí, nejmocnější magii jdoucí od počátků lidského rodu, magii unganů a šamanů, od prvních démonů, které kdy člověk přivolal. Věrní čtenáři již tuto hračku viděli několikerýma očima. Uns're Frau se jí smála, ale neublížila jí nakonec? Nakonec, kde je konec?

Franzovo magické vystoupení záhy přivolá magické pronásledovatele, ale ještě dříve ty politické, neboť Tisíciletá říše byť vítězná, zdá se býti nestabilní a vnitřními boji smýkaná. Císař Himmler, jehož Westmarka se vlivem otřesů při spojení světů a vynoření Smrtonoše - Tjaziho lebky - potápí, nevraží na kancléře Hendricha vládnoucího vzkvétající Ostmarce. Hluboké vědomosti z historie totality komunistické daly autorovi dobrou průpravu k rozvití pletich totality nacistické. Zvláště tím, že neodhlížel od kradení koberců a okultních tezí pevně svázaných s nacismem, vytvořil Novotný plastickou, deviantní vizi nacistické společnosti, jakou se v popíračských zglajchšaltovaných a napulírovaných pamfletech nedočtete.

Když vláda magie, tak se vším všudy: Objektivní věda je zhoubný vynález, totem dekadence, a první otázka, jež musí předcházet každé vědecké činnosti, je zjistit, kdo chce vědět. Novotného vědomosti se klenou od nordické mytologie, přes okultismus k historii a četba, zvláště hluboká, skrývá nespočet míst k dohledávání/dovzpomínávání na desítky odkazů, motivů a detailů. Pravda, v této části to nejsou ty pravé hody mytologické a okultní, o to temnější a hlubší jsou však odvozeniny psychologické či spíše sociologické.

Voda v studni je zabahněná, její voda není k pití, samozřejmě, I-ťing! Nebyl-li bych četl nedávno Muže z Vysokého zámku, ani by mne nenapadla ta hlubinná provázanost předpověďmi I-ťingu i pocitem, že aktuální stav není pravým stavem. Pravda, Dick nepotřeboval "jiný čas" pro větší sílu podsvětního Urmachtu, ale i tak se oběma autorům podařilo vyvolat paranoidní úzkost z nepravého světa.

Charaktery zkroucené a zlomené mezi nepravdou oficiálního učení a silovým hierarchickým systémem moci, kde práva každého závisí především na postavení v systému, prokreslil Novotný opravdu dokonale. Občas je v úrovni hnusu srovnatelný s popisnými pasážemi knih o koncentrácích. Nemá cenu nijak vypichovat v podstatě niterný vztah von Karstových a Nowotných (to jsou ti lidé, kteří neztratili ani v dobách totality kontakt s "těmi druhými", tolik nám mnohdy za vzor dávaní - a hleďme, jak by dopadli), když v jediné vedlejší linii autor převyprávěl Sofiinu volbu. Myslím tím ústavní kuchařku a abych pravdu řekl, přijde mi to jako samoúčelné klišé.

Pravým vrcholem je však sado-homo deviantní prostředí napoly - internátní školy pro esesáckou věrchušku, budoucí vůdce. Třídění terorem, šikanou a tvorbou koalic, jak vzorný (jungovský) stín smíšených kolejí v Bradavicích! Škola neovládaná ředitelem, ale bandou sígrů, široká paleta zakázané kultury a vědy, od Wagnera po Eddy. Zde se patrně autor upsal, když nechává být Franze překvapeného z existence Valhaly, po oficiálním studiu Eddy.

Lahůdková je vize Dračího dómu, chrámu Antimatky Antiboží, v němž tlející Zombie Kazatelova vyhlíží, ze své - Hitlerovy - kaple na Kapli Zmarného kříže. Po levici pak máme božiště, kde poutník, poučený Kazatelem a osvobozený křížem Zmaru, může k němu přistoupit a připojit kuklu svého larválního stadia k pyramidě milodarů těch, kteří pochopili před ním... A tam, na hromadě lebek, s Gunnarem v náručí, čeká na Dveřníka těch druhých Reginleif, černá valkýra, dcera Odinova, Ta, která přilétá na svištivých křídlech noci. Noci, po které přichází stejný den.

Zbývá jen počkat, až se naleznou všechny Norny, spojí zbývající konce a odstraní smyčky a uzle. Zbývá počkat, až dva staří muži, jednooký i ten, s dvojbarevnýma očima, dojdou mlhami pod kořeny Yggdrasilu na počátek, aby znova zaplatili za poznání, aby dostali odpovědi, které dostaneme i my.

Doporučuji čtenáři vyčkat, až bude ním obě knihy posledního dílu pohromadě, jinak jej hollywoodský konec vprostřed švihu mečem vytočí k nepříčetnosti a bude mít chuť autora uškrtit, což by byla škoda, protože bych si jej chtěl uškrtit sám! On dobře ví, proč se schovává na moři! Každopádně, skrytý či zjevný, napsal zásadní dílo české fantastiky, klobouk dolů.

Vydal Triton v roce 2007.