80 %

Nožina, Miroslav - Koza, která žere hady

Mýtus o dobrotivém divochovi máme hluboko v krvi. I když se mu posmíváme, stejně s chutí sáhneme po cestopisu, který nám, jako desítky jiných předtím, slibují návštěvu u posledních, pravých a divokých domorodců. Je-li navíc cesta ke sběračským a loveckým komunitám spojena s hledáním tajemného, dosud neznámého a polomýtického zvířete zcela v Marešovském duchu, je osud čtenáře bažícího po dobrodružství zpečetěn. Není proto divu, že Miroslav Nožina využil oba tyto stereotypy k uvedení cestovního deníku ze dvou výprav - do severovýchodní Kambodže a na západní Borneo.

Miroslav Nožina je odborníkem na etnologii jihovýchodní Asie a drogovou problematiku. V souvislosti se svými specializacemi je také ostříleným cestovatelem - již v roce 1993 se účastnil mírové mise OSN v Kambodži. O několik let později se řetězec souvislostí prodloužil - proto, že měl zkušenosti z cest po Kambodži, byl požádán skupinkou nadšenců s pomocí při hledání linga...

Ling, to je totiž ta koza, která žere hady. Další a snad už poslední velké zvíře, které dosud džungle jihovýchodní Asie nevydaly: V roce 1937 byl objeven kuprej, skoro dva metry vysoký divoký tur, jen v devadesátých letech dvacátého století čtyři druhy muntžaků. Indočínský poddruh tygra popsal Mazák v roce 1968. Jen podivná koza, později nalezená na basreliéfech Angkor Vatu, která žere hady a spí v noci zavěšena za rohy na větvích, stále uniká. Hurá za ní!

Cesta započne v pražských hospodách a pokračuje do Bangkoku. Jarda se vytratil do buddhistického chrámu na horním konci Khao Sanu. [Je to Wat Chana Songkhram, chrám propojený s monskou národnostní menšinou. Je kouzelné moci sledovat cestovatele krok za krokem.] Potom Kambodža, nejprve záběry chrámů Angkoru pro dokumentární film a pak Rattanakiri, severovýchodní, horská provincie Kambodže, ve které se Nožina v roli průvodce osvědčí jako překladatel z a do laoštiny, místní "lingua franca".

Konečně se předvede jako autor -odborník, jehož postřehy o rabování pralesa vietnamskými (ale i dalšími) dřevařskými koncerny nebo o roli prodávání odpustků v ochranářské praxi jsou tak bezvýchodné, že snad musí být i pravdivé. Nožina netrpí salonním sentimentem, jak ve vztahu k ekonomice, tak ve vztahu k horským menšinám. Mnohokrát připomíná, že neexistuje na světě ohniště, u nějž by dosud neležela plechovka od koka-koly. Sám byl však svědkem postupu našeho světa - mezi jeho návštěvami braoští muži odložili kroje a navlékli místní nebo čínskou konfekci.

Rozbor vztahů mezi Rudými Khmery a horskými kmeny Nožina nad snímky z kampuanského hřbitova je jedním z náhledů do dějin, který mění zaběhlá klišé a doplňuje náhled na spletitost dějin. Právě zde se uchylovali první bojovníci nevýznamné skupiny, právě zde bojovali dle svých ideálů proti útisku, právě odsud vyrazila jejich armáda dobýt Phnompenh. Právě na horské kmeny dopadla národnostně-homogenizační kampaň Rudých Khmerů obzvláště tvrdě. Americké bombardéry jim přinesly v dobách vietnamské války kromě bomb i podprsenky a touha koupit si jich a jiných lákadel více, je přinutila vyhubit svět, ve kterém žili: Divoká příroda v Rattanakiri už není, vykácelo ji pár tisíc horalů, kteří chtěli jen přežít. V povodí Lalaje i Sesanu (tam se měl odehrávat konec filmu Apokalypsa nyní) byl původní prales zcela vymýcen.

V roce 2000 bylo prokázáno, že ling je podvrh, zvíře opravdu mystické, vycházející z hinduistické mytologie a tvořené v tajných dílnách z rohů různého původu pro rituální účely... Nečekaný konec, naštěstí provázený vylepšením stylu textu, který se zpočátku zdál příliš školometský a suchopárný. Výkladové pasáže a úvahy výrazně prosvětlily šňůrku korálků příhod z cesty. V této souvislosti je jistě zajímavé, že Nožina v podstatě cituje pár vět o horských menšinách z průvodce Rough guide (zde str. 31, Rough guide Kambodža - rámeček Chunchiet, str. 296). Že by taková pocta od autora Dějin Kambodže nebo jen zatoulané výpisky?

Druhou polovinu knihy tvoří popis cesty na západní Borneo, chcete-li Kalimantan (mapy Indonésie). V roce 1997 začal projekt Balunganského výzkumného lesa, ale jen do roku 1989 vláda přesunula přes šest miliónů Javánců za bohatstvím nelidnatých částí. Projekt započatý Nizozemci v devadesátých letech gradoval a nyní, už bez podpory Světové banky běží dál. Stěhování domorodců do vládních vesnic z knihy vyčteme, od té doby přibyl zákaz domorodých náboženství (povoleny čtyři monoteismy). Jak mohou přežít vysídlení, ožebračení Punanové - pralesní lovci dříve žijící v ne zcela dobrovolné symbióze s jednotlivými dajackými kmeny? Ano, těžko, ale snaží se. Obyvatele džungle snadno navléknete do laciných triček a trenýrek, myšlení už jim ale tak snadno nepřevléknete.

Z cestovatelských příhod považuji opět za záživnější ty s výkladem - kupříkladu malarické historky a některé zajímavé rekordy členů výpravy. Ostatně, autor ji sám málem nepřežil. Ani putovatelské historky však nejsou bez šťávy: Z vody jsem se do rozhoupaného plavidla škrabal jako lachtan na nevěstu.

MMF platí bezuzdné drancování, Indonésie neuznává nárok domorodců na zemi. Výsledná hořkost je v případě Bornea ještě hořčejší, horalé Rattanakiri se přece jen začleňují do khmerské společnosti, s ním jsou většinou jazykově spříznění. Punanové i Merapové padají do moře muslimských přistěhovalců z Jávy a Madury.

Kniha je nádherně ilustrována kresbami jednoho z vědeckých účastníků a doplněna graficky zajímavě zpracovanými obrazovými přílohami v barvě a lesku. Po konfekčním začátku se zajímavě rozvíjí, provazuje souvislosti a ukazuje na věci, na které normálně není (anebo se spíše nechce) vidět. Přestože dnes není nemožné odjet na výlet do džungle Bornea nebo Kambodže, je zajímavé pročíst zasvěcený pohled znalce problematiky, včetně místních jazyků.

Vydala Jota v roce 2006.