80 %

O hnědém medvědu ze Zeleného údolí

Všichni ji litovali, ale nikdo nepomohl, jak už to zkrátka chodí. Inu, děti moje, Skotsko je drsný kraj a ani malé děti tam nechodívaly na kutě po historkách, kde chudákovi pomohli a nešťastného rozveselili. Za to nýmandovi, který zbabral na co přišel, tomu pomohl Lišák a získal všechno! Opět jako v životě. Ale nezoufejte nad potměšilým perexem! Výbor ze skotských pohádek, legend a mudrosloví pochází sice z lidových sběrů a není proto tolik učesaný, ale pohádka zůstává pohádkou, v níž je zlo potrestáno a dobro, byť místy poněkud neohrabané nebo národnostně upřednostňované, vyhraje.

Dokonce lze říci, že skotské pohádky jsou genderově vybalancovanější nežli pohádky české. Aktivní hrdinkou je totiž nezřídka spíše dívka, kterou vyvolený vlivem magického selhání ztratí. Děje se tak v Nížinách i na Vysočině a Ostrovech. Kniha je totiž rozdělena podle regionů, které jsou vlastně oblastmi národnostními, jak se dovíme v závěrečném slově Daniela Samka. Jeho závěrečný úvod do teorie Skotů, jakkoli začíná whisky a dudami, je plný překvapení. Ve středověku bylo totiž jménem Skotsko označováno Irsko, podle bájné pramáti Irů Scoty. Situaci poněkud zprůhlední, že koncem 5. století zaútočil na nynější Skotsko klan Dál Riada z ulsterského hrabství Antrim a vybojoval zde území pro několik gaelských království. Roku 426 z Británie ustoupili Římané a zanechali Brity napospas Gaelům z Irska a Piktům. Britové si pozvali na pomoc Angly a Sasy, kteří je nakonec ovládli a společně pak vzdorovali invazi Vikingů. Nevalně, vlna anglosaských uprchlíků zaplavila Nížiny a Jižní Vrchovinu Skotska. Severní Vysočina a Západní ostrovy si podržely "gaelský svéráz". Někde až dodnes, ale ještě v 19. století, ze kterého jsou sebrané příklady slovesnosti, byla skotská gaelština opravdu živoucím jazykem.

Kniha je rozsáhlá a pestrá, kromě již zmiňovaných pohádek, které jsou místy značně surrealistické, obsahuje několik dalších oddílů. Předně jsou to historické legendy. Dobře víme, že Skotové jsou na svou pohnutou historii velice pyšní. Dále jsou to krátké vtipy a anekdoty, ze kterých zvíme, že naše vánoční zvyky, jako je louskání ořechů a hledání osudu na příští rok provozovali Skotové na Haloween, vlastně samhainn.

Tajemné příběhy jsou legendy a báchorky o duších, strašidlech a skřítcích. Ve stejném duchu se nesou Tajná společenství. Podstatně odlišnou položku obsahu tvoří Mudrosloví starých Gaelů. Tato část má mnohdy ambice sahat až k samým kořenům indoevropanství, jak píše Samek, který tuto část sestavil a přeložil. To srazilo Ďábla do pekel, že se ptal na věci, které dobře věděl.

Ostatní části sestavila z anglických originálů Martina Joujová. Jak už je v této edici zvykem, je kniha interesantně ilustrována - každá stránka jako by ležela na trávě nebo plula na vodě. Zasloužila se o to Markéta Jelenová. Mimo zmiňované kapitoly o Skotsku, jeho obyvatelích a jejich slovesné kultuře je připojen též přehled pramenů, ale i překladů skotské lidové tvořivosti a dalších pramenů o Skotsku do češtiny. Jediný povzdech (který jde dále než pokřik) zaslouží věta "Unesly ji skřítkové...", škoda, měli unést jazykového korektora. Též bych si dovolil připodotknout, že vypadla odpověď na hádanku: "Co je lodí pro každý náklad?"

Vydalo Argo v roce 2008.