90 %

Obluk, Pavel - Leviatan / Vlny

Novela Leviatan je vítězná práce v soutěži o cenu Karla Čapka za rok 1995.

Jde víceméně o technothriller, než o čistou science fiction. Jak mi autor sám řekl, je to psané jako crichtonovský román. Opravdu můžeme Leviatana považovat za jakousi českou variantu na slavnou knihu M.Crichtona Kmen Andromeda. Příběh se odehrává v současnosti v USA, kde ve výzkumné laboratoři Bluesand Vallye armáda tajně zkoumá podivuhodný vzorek organismu, který se stal nepřítelem lidstva číslo 1. Tento organismus, vědci nazývaný Leviatan, je dosud nepoznanou entitou, která se najednou objevila v oceánech a začala ničit všechno, co se objevilo okolo. Vědci zjistili, že je prakticky nezničitelná a hlavně se sama rozmnožuje, či spíše sama roste geometrickou řadou. Výzkum je zcela v rukou armády a je přísně tajen před světem, má ale i své výhody. Pro vědecký tým neexistuje požadavek, který by se hned nemohl splnit. Vše probíhá v klidu a jde spíše o logický příběh než o akční story. Vše krásné ale jednou končí - objevují se první mrtví. Jak jich začne přibývat, na hladinu vyplouvají i jiné věci. Např. nejsou jediné středisko, kde se zkoumá tento vražedný organismus. Jsou, nebo byla, i další dvě, ale tam práce zkolabovala. Jejich výsledky i vědci ve Bluesand Vallye nemohou pomoci. Protože střediska byla zničena lokálním termonukleárním výbuchem. Jako prevence. Celá kniha je dobrá. Musím přiznat, že první kapitola je jako sjezd divoké řeky. Ale pak to trochu drhne. A nejvíce mne zklamal konec, který vlastně neexistuje.

Osobně mne více nadchla druhá novela Vlny, která je klasickým postkatastrofickým příběhem. Odehrává se v daleké budoucnosti, kdy globální oteplení rozpustilo ledovce a Země je zaplavena. Zůstalo jen pár ostrůvků, na kterých přežívají malé skupiny lidí. Na jednom takovém se odehrává i náš příběh. Žije zde kmen lidí, kteří jsou zcela pod vlivem bizardního náboženství. Vyznávají Město, bývalé lidské sídlo, které se nachází pod vodou u jejich ostrova. Pro jeho velikost věří, že ho museli stvořit pouze Bohové. A jednoho dne se objeví někdo, kdo zjistí pravdu!

21.07.2005