80 %

Oz, Amos - Jak vyléčit fanatika

Problém nepřátelských izraelsko-palestinských vztahů se už táhne od vzniku židovského státu v roce 1948, a jak tomu nasvědčuje poslední vývoj, i v nebližších letech tomu nebude asi jinak. Světové ohlasy k této otázce jsou dost rozporuplné. Stačí reportáž z palestinských utečeneckých táborů, a hned se považuje Izrael za fašistický stát. Pak se naopak promítne v TV reportáž o teroristických masakrech, které téměř každodenně v Izraeli páchají radikální bojovníci z palestinských organizací, a hned Palestince vidíme jako krvelačné zrůdy bez práva na život. Všechny tyto postoje má na svědomí pouze vliv médií na naše chápaní. Dva eseje významného izraelského autora Amose Oze přece jen přinášejí jiný, a myslím objektivnější pohled na problematiku, protože na rozdíl od nás, sekundárních "požíračů pokrmů uvařených" v médiích, se on narodil v roce 1939 v Jeruzalému a celý život v Izraeli žije.

Izraelsko-Palestinskou problematikou se zabývá mnoho knih, a kdo chce, tak si informace v nich najde. Myšlenka, která mne z těchto dvou esejů (Mezi dvěma právy a Jak vyléčit fanatika) nejvíce zaujala, je vlastně že právo na život na území Palestiny mají oba národy. Abych zde citoval z knihy: "Svár mezi izraelskými Židy a palestinskými Araby není ve své podstatě náboženskou válkou, ... Jeho podstatou je vlastně jen konflikt ohledně území, točící se kolem palčivé otázky" Komu tahle země patří?"". Z historického hlediska je to neoddiskutovatelný fakt, že na ni mají právo oba národy. Amos Oz vidí tedy jen jediné řešení, a to zcela praktické rozdělí celého území jen jako statistický rozpočet obyvatel a plochy. Jediným problémem by mohl být Jeruzalém, na který mají právo všichni.

Dalším tématem je pak v názvu zmiňovaný fanatismus. Ten zde spojován taky především z pohledu blízkovýchodní problematiky, ale poukazuje i na fakt, že to není jen problém Palestinců, či muslimů, ale všeobecně i samotných obyvatel Izraele. A protože právě Palestinci a Izraelité v tomto "oboru" mají asi nejvíce zkušeností, cítí on - Amos Oz - povolán o fanatismu napsat.

Kniha je vlastně jen trochu upravenou formou dvou přednášek, které autor pronesl na německé univerzitě Tübingenu v roce 2002. V češtině knihu vydalo nakl. Paseka v překladu Milana Macháčka, který editoval a překládal i jeho sbírku esejů "Mír, láska a kompromis".

17.07.2006