75 %

Paccalet, Yves - Tajemný život delfínů

Je kniha o kytovcích, především těch ozubených, což jsou pro středoevropana "delfíni", i když jsou to zrovna delfínovci nebo sviňuchy, a nadto narvalové a vorvani. Samozřejmě též kosatky, ale ty patří mezi čeleď delfínovití a tudíž jsou jen přerostlými delfíny. Děj se neodvíjí jako příběh "delfínologa", ale cele se věnuje kytovcům od jejich vzniku ve třetihorách, přes tělesnou stavbu k vnímání, rozmnožování, společenské struktuře, inteligenci a interakci s člověkem. Tento vědecký, téměř časopisecký styl však neubírá na čtivosti - kniha je zajímavou kompilací mnoha zdrojů.

Není se čemu divit, Yves Paccalet byl od roku 1972 až do smrti Jacquese-Yvese Cousteaua "oficiálním spisovatelem" jeho týmu. Bylo by tedy s podivem, kdyby psal nezáživně nebo dokonce zmateně a nepravdivě.

Od paleocénního masožravého kopytníka Mesonyxe, který lovil v bažinách velkých řek indického subkontinentu se čtenář dostane ke spoustě detailů ze života a konstrukce kytovců. Kytovci, to je estetika ve službách životního stylu. Kupříkladu, žebra kytovců nejsou pevně uchycena ani k páteři ani k prsní kosti, proto se udusí, když najedou na mělčinu. Dále je rozvedeno i několik hypotéz, proč kytovci tyto hromadné sebevraždy pořádají.

Delfíni a kytovci vůbec jsou tvorové mnoha protikladů. Už jen mechanicky by neměli být schopni plavat tak rychle. Delfín udrží pro zábavu rychlost 55km/h, kosatka dokáže na krátkou trať 75km/h. Pravda, ryby jako tuňák, plachetník nebo mečoun dokáží přes 100km/h, ale při průměrném výkonu 46,5W/kg svalové hmoty to v případě kytovců jaksi nevychází.

Samozřejmě je to proto, že kytovci nejsou průměrní savci. Ať už tím myslíme sonary pracující u některých delfínovců až do 380 kHz nebo kosatky schopné paralyzovat ryby řevem o síle 200dB. Díky sonarům delfíni ve vodě vidí nejen nás, ale i do nás jako do hubené kozy (a do té také, když se do vody dostane). Další z mnoha výstředností kytovců je, že dýchají vědomě nikoli reflexivně, takže delfín, který omdlí, se utopí. Spolu s ježurami a ptakopysky jsou kytovci jediní savci, kteří nesní. Důvod je nasnadě, kdyby pořádně zachrupli, utopili by se.

Přesto, jak známo, disponují bohatým společenským životem s rozvinutou společenskou hierarchií. Kytovci zvládají lov ve skupinách, různé populace užívají různé techniky, tedy jedná se o různé kultury. Při lovu občas spolupracují se žraloky i s lidmi. Kosatky (a patrně nejen ony) chápou kauzalitu - dokáží odlišit velrybářské lodi od neškodných. Vorvani dříve unikali velrybářům proti větru, kde je plachetnice nemohly pronásledovat. Delfíni rodu Stenella umí rozvazovat uzle sítí, delfíni skákaví zvládnou posunkovou řeč a plískavice plochočelé vítají vycházející Slunce zpěvem.

Tato horentní rozvitost kytovčí společnosti má, jak se dá čekat, i své stinné stránky. Pomineme-li takřka úplnou sadu sexuálních deviací, pak je to záliba v týraní slabších a menších od leguánů, před tučňáky až po delfíny umlácené kosatkami. Ty jsou patrně přeborníky, u pobřeží Vancouveru navštěvují speciální ukájecí pláže nebo skaliska, ve zvláštní společenské hře - šikaně se vzájemně vyhazují na břeh. Byly zaznamenány příklady kosatek, které velrybářům pomáhaly lovit narvaly - za podíl z kořisti.

Učenlivosti delfínů využívají armády, bojovali ve Vietnamu i v Perském zálivu. Potměšilí delfíni sice likvidovali nepřátelské potápěče, ale občas se s nimi i družili. Pokud chytili toho pravého bojového ducha, tak zase nerozlišovali a zabíjeli i spojence. Čas od času proto na některých místech udivovali nesmírně přátelští delfíni, často propuštění vojíni. Někdy se delfíni s lidmi druží sami od sebe (a ne vždy je to bez postranního sexuálního) zájmu. Ve starověku budil jeden družný delfín nakolik velké srocení lidu, že jej nechala městská správa zabít, aby byl klid...

Není se čemu divit, že autor považuje kontakty s člověkem pro delfíny za devastující. Přílišný zájem turistů a krmení způsobí záhy zhroucení klanů a rozšíří deviantní chování. Podobně jako se stalo v roce 1964 u Monkey Mia, odkud pochází také mnohé z pozorování sociální struktury delfínů.

Smutnou kapitolu interakcí lidí s kytovci představuje lov a znečištění moří, ať už chemicky nebo hlukem. V mexickém zálivu bylo vybito 80% delfínů (6 - 8 miliónů) při lovu tuňáků. Používala se metoda: "Sleduj delfína, ten sleduje tuňáka." Delfíni tlačenici v sítích psychicky nesnesou a pomřeli. To kromě klasického velrybářství - ve třicátých letech se lovilo 30,000 velryb ročně. Poslední dobou, často v případech hromadných sebevražd, vědci zjišťují špatný zdravotní stav kytovců - rakovinu, otrav, nemoci. Objevují se zjištění, že kytovci hladoví, protože v mořích je málo ryb.

Pesimistické vyznění posledních odstavců a některých částí knihy poněkud vyvažuje, že delfíni jsou stále ochotni zachraňovat surfaře napadené žraloky i připlouvat předvádět se do přístavů. Mezinárodní smlouvy omezující lov po velkých kytovcích teď i malých snad dávají delfínům šanci, pokud budou mít sami co žrát.

Poslední třetinu knihy tvoří krátké popisy všech 68 druhů ozubených kytovců. Poslední, Vorvaňovec perrinův, byl popsán v roce 2001 a pojmenován podle amerického cetologa a ochranáře Williama F. Perrina.

Konce a středy jednotlivých kapitol zdobí básně haiku, české vydání též barevné snímky delfínů. Poučná, kvalitní kniha, která ukazuje přírodu tak, jak je. Místy naplňující úžasem a nadšením, místy šokující a hrůzná.

Vydala Paseka v roce 2005.