80 %

Pacner, Karel - Kolumbové vesmíru 1. díl

Kolumbové vesmíru je monumentální dílo zachycující vstup lidstva do vesmíru, a to hlavně velkým vesmírným soutěžením USA a SSSR. O neobyčejné erudici a vhledu Karla Pacnera svědčí už název předmluvy: "I barometr politického stavu světa", jistě ne náhodou totiž vychází přepracované vydání krátce po vstupu Číny do doby vesmírné, kdy se začíná k nebesům navracet politický zrak USA, který se od vesmíru poněkud odvrátil právě následkem vlastních úspěchů.

Zprávy z tisku věstí nové kolo grandiózních dobrodružství vědecko-technické revoluce a nezaškodí si po třiceti letech připomenout kolo předchozí, doplněné po pádu Železné opony o dříve velmi úzkostně utajované informace. Karel Pacner v tomto vydání mírně doplnil první dvě kapitoly a čtyři sovětské částečně přepracoval, dvě americké doplnil a dvě další přidal. První díl tak pokrývá období od prvních průkopníků, prvních kosmonautů až po první lety na Měsíc. Druhý díl slibuje ukončení tehdejších měsíčních návštěv, období budování orbitálních stanic a raketoplánů a končí až nástupem Číny a mezinárodní kosmickou stanicí.

Jednotlivé kapitoly představují velmi samostatné bloky, každá z nich je životopisem jednoho nebo více osob, které posunuly nějakou část vesmírné mašinérie. První kapitola je nazvána: "Osamělí velikáni", a tvoří ji tři životopisy: Konstantina Ciolkovského, Roberta Goddarda a Hermanna Obertha. Pacner píše úžasně strhujícím způsobem, léta praxe v oboru jsou znát. Životy teoretiků i praktiků jsou novinová dobrodružství, souvislosti a technické detaily vyplouvají jako nezbytné součásti příběhu. Díky promyšlenému konceptu pak předchozí kapitoly tvoří základ na nějž se staví další bloky, které se doplňují v zásadních otázkách i jednotlivostech. Třeba hned druhá kapitola je zasvěcena praktikům raketového pohonu. Jako i v mnoha jiných, i v této kapitole je vloženo pár odstavců o průkopnících konstrukce raket přímo v Československu. Český živel nadto zastupuje Čechoameričan Frank Malina.

Následující blok čtyř kapitol se dá nazvat sovětským, navzdory internacionálnímu charakteru kapitoly popisující soutěž o vypuštění první družice, respektive soutěže o vhodný národní nosič vodíkové bomby. Kupodivu není zmíněn další půlčech - Fritz Zwicky, který vypustil opravdu první umělé družice země - ložiskové kuličky rozprášené výbuchem hlavice rakety.

Již líčení životních osudů Ciolkovského bylo děsuplné i ve srovnání se spoluprůkopníky Goddardem a Oberthem. Stále by se však dalo svést na enormní zaostalost carského Ruska. Líčení, která přinášejí osudy konstruktérů i teoretiků doby sovětů jsou o několik řádů strašlivější. Konstruktérovi sovětských raket Koroljovovi NKVD hned při prvním výslechu zlámala obě čelisti. Z tvrdého Gulagu sice vyšel záhy, ale ještě v roce 1943 byl v podstatě vězněm. Je opravdu s podivem, co a jakých podmínkách lidé jako on v Sovětském svazu dokázali.

4.10. 1957 vynesla raketa R-7 první družici Sputnik-1. Raketa měla spolehlivost 20-30%, tah motorů se stabilizoval 0,1 s před jejich havarijním vypnutím a Sputnik létal o 80 km níže, než bylo plánováno. 3.11. 1957 odstartoval do vesmíru ve Sputniku-2 první pes, Lajka. 12.4. 1961 se do vesmíru dostal první člověk, syn pokrývače, Jurij Alexejevič Gagarin. Po přistání návratový modul Vostoku vykradli nejprve školáci a poté i kolchozníci z blízké vsi Uzmorje a ani KGB všechny suvenýra zpět nezískala. Kromě nadšení celého světa se vyrojily též pochybnosti (PDF), které se nepotvrdily. První Gagarinova zahraniční cesta vedla v dubnu 1961 do Prahy a ve stíhačce MiG-15 československé výroby se první kosmonaut světa 27.3. 1968 zabil.

Vypuštění prvního člověka do vesmíru bylo posledním velkým propagandistickým vítězstvím Sovětského Svazu. 20.2. 1962 se do vesmíru podíval Američan John Herschel Glenn. Věnuje se mu jedna kapitola. Dvě kapitoly jsou o projektu Apollo a jeho technické realizaci. Jedním z ilustračních obrázků je Pacnerova propustka na start Apolla 11. Znovu ve středu (jako první sovětský i americký kosmonaut) 16.7. 1969 odstartovala trojice Neil Alden Armstrong, Michael Collins a Edwin Eugene Aldrin, aby Armsrong a Aldrin mohli v neděli vykročit na Měsíc. Sovětskému Svazu se nepodařila ani malá výhra a automatická sonda Luna-15 se o Měsíc roztloukla.

Poslední, nově připsaná kapitola je příběhem konstruktéra se škraloupem. Wernher von Braun byl konstruktérem amerických raket Saturn, ale i proslulých Hitlerových zázračných zbraní V-2. Sklizeň nacistických vědců a inženýrů vítěznými mocnostmi prosvítala už v předchozích kapitolách.

Pacnerova kniha je zajímavé, záživné a léty prověřené shrnutí kosmických snažení lidstva do počátku sedmdesátých let. Barevná příloha a rejstříky jsou samozřejmostí.

Vydala Paseka v roce 2006.