70 %

Paolini, Christopher - Eragon

Eragon je fantasy dárek za 399,- Kč, který na minulý vánoční trh připravilo nakl. Fragment. Epický dračí příběh, první kniha z chystané trilogie Odkaz Dračích jezdců, ktará ve světě zaznamenala velký prodejní úspěch.

Tato recenze vznikla v roce 2004.

"A zrodila se hvězda", i tak lze chápat reklamní kampaň, kterou nakladatelství Fragment rozjelo v českých zemích na knihu "Eragon". V knihkupectvích visí velké plakáty, píše se o knize v různých denících, mluví s o ní v rádiu, prostě jev u nás neobvyklý. Reklama na knihy je totiž v Čechách pojem neznámý. Nakladatelé žijí pořád z toho, že Češi jsou nejsečtělejší národ v Evropě, a tak ty knihy snad vždy někdo koupí. Ale ono se to jednou nevyplatí, 14000 nových titulů ročně zaevidovaných v Národní knihovně je na desetimilionový národ opravdu dost, a jednou se prostě už zákazníci nenajdou. Myslím, že pro mnohé knihy se už nenašli.

Mladý americký autor Ch. Paolini nás zavádí do říše Alagaësie, obrovského království, na jehož počátku stáli draci a jejich dračí jezdci. Byli něco jako rytíři - strážci míru a pořádku, nastolili vládu spravedlnosti, atd. Ale nic dobré netrvá věčně a jeden z nich porušil daný kodex a nastal čas válek a chaosu. Dračí jezdci byli poraženi a vlády se ujal despotický vládce Galbatorix, dračí jezdec odpadlík, který se neštítil ve své touze po moci ničeho. Ale nejvíce touží po dracích. V říši už nejsou, byly zabiti spolu se svými jezdci během válek. Na světě jsou už jen tři poslední dračí vejce, ale ty se vylíhnou, jen když sami budou chtít. Vlastní je Galbatorix, ale jedno se podaří ukrást revoltujícím Vardenům, kteří spolu s elfy a trpaslíky válčí proti králi a jeho moci. A právě toto vejce se za dramatických událostí ztratí a najde ho dospívající hoch z horské vesnice Carvahall. V jeho přítomnosti se drak vyklube a tím začne celý příběh. Je mnoho lidí, kteří po draku a jeho jezdci touží. A opravdu se ničeho neštítí. Eragon musí vyrazit na cestu svého života.

Christopher Paolini (*17.11.1983) se se svojí knihu "Eragon" dostal na vrchol všech knižních hitparád v anglofonních zemích. Čím je tak neobvyklá kniha v krásné vazbě, která i přesto, že stojí 400,- Kč, se podle informací knihkupců z mého "ostravského" okolí dobře prodává? Abych řekl popravdě - ničím. Jen snad tím, že ji napsal velmi mladý autor. Bezpochyby je to talentovaný mladík, který když na sobě zapracuje, může být ve fantasy literární hvězdou. Abych tak řekl, v kurzech tvůrčího psaní bezpochyby patřil k premiantům třídy. Po stylistické stránce jde o velmi zdařilé dílo, Paolini na svůj věk dokáže dobře pracovat se slovy, má dobře navržené postavy, atd. Ale chybí tomu "šmrnc", originální nápad. Jakoby dostal za úkol zkopíroval klasické rysy fantasy. Vytvořil svět na středověkém základě, kde civilizace je na západě, barbaři na východě a severu, a na horkém jihu tajemný lid. K tomu přidal množství nadpřirozených postav, přesně rozdělil dobro od zla, dosadil trpaslíky a elfy, vše pojmenoval tajemně znějícími pseudoseverskými názvy a ejhle, je tu další tolkienovská fantasy, Pánu prstenů hodně podobná. Bohužel zapadne mezi stovky a stovky stejných fantasy románů a cyklů, kde je hlavní hrdina na cestě za vítězstvím pravdy a dobra ve společnosti ojedinělých jedinců a bytostí.

Paolini dovede dobře pracovat s jednotlivými kapitolami, ale v celku mi v knize vadila jistá nelogičnost. Celou dobu cestuje s tajemným učitelem Bromem pomstít svou rodinu a zabít jejich vrahy - ra'zaky, učí se ovládat svého draka (dračici Safiru), bojovat a kouzlit, a najednou se ke konci od Broma dozví, že ani kdyby byl dokonalost sama, není v jeho schopnostech zabít ra´zaky. Tak proč, ptám se, tedy na tu cestu vyšli? Takových věcí je tam více, nechci prozrazovat děj, ale takové drobnosti mi vadí.

Zajímavým přínosem je ale postava draka, který se ve fantasy zase tak moc často neobjevuje, a to většinou jako nedotknutelná a magická bytost. Zde autor vytvořil draka jako tvora člověku rovného, jako bytost stejně zranitelnou fyzicky i psychicky. A díky tomu se Safira chová jinak, než jsme u představ majestátných draků navyklí.

"Eragon" je čtivá kniha, ale bohužel bez nějaké originality. Další "on the road" fantasy, kdy hrdina cestuje po světě, a jednou on někoho pronásleduje, a pak zase oni honí jeho. Jde o krásný vánoční dárek, na jehož druhém díle autor teprve pracuje.

08.12.2005