90 %

Papoušek, Tomáš; kol. - Velký fotoatlas hub z Jižních Čech

Nebývá zvykem aby amatérský houbař vydával atlas hub. Nebývá zvykem, aby kdokoli vydával vlastním nákladem více než pětikilovou knihu na křídovém papíře. Tomáš Papoušek nejenže předchozí dvě kategorie spojil, ale nadto svůj atlas ještě územně omezil na Jihočeský kraj. Kupodivu nevznikl paskvil, ale grandiózní spis nemalé vědecké hodnoty i umělecké dílo.

Hned v počátku by bylo záhodno korigovat onoho "amatérského houbaře": Papoušek se mykologií sice neživí, ale po tři roky byl předsedou Mykologického klubu Jihočeského muzea v Českých Budějovicích [Toto muzeum také vlastní jednu z největších, ne-li největší, sbírku modelů hub - 859 kusů.] Další dva spoluautoři, M. Beran i J.Vlasák, jsou profesionální biologové. Paleta spoluautorů je ve skutečnosti mnohem širší. Pokud si dáte práci a navštívíte stránky České mykologické společnosti nebo České vědecké společnosti pro mykologii a jimi vydávaných časopisů, zjistíte, že se jedná o osoby na vědecké scéně publikačně čilé. Tolik tedy o fundovanosti autorů.

Atlas obsahuje 850 taxonů/druhů hub. Méně znalé v oboru možná zklame, že 238 z tohoto počtu jsou vyšší houby stopkovýtrusé nelupenaté, alias především choroše (čímž myslím choroše lidově). Zrovna tuto skupinu jistě nadchnou sady fotografií dokumentující růst křemenáčů a hřibů (viz níže v ukázkách celých stránek). Některé z uváděných hub jsou na našem území poprvé publikovány. Značné množství vyobrazených hub je vzácných, chráněných a vůbec nesnadno naleznutelných. Autor obzvláště upozorňuje na šíři zobrazených chřapáčů, lošákovitých hub, chorošů, kuřátek, helmovek, vláknic, pavučinců, kržatek z rodu Phaeocollybia a hub hřibovitých.

Zvláštní pozornost je věnována terminologii. Česká terminologie se v případě více názvů přidržuje knihy Hagary, Antonína a Baiera Houby. Slovenská terminologie byla rovněž doplněna Hagarou o dosud nepublikované názvy. U většiny hub je k dispozici i název v němčině a francouzštině. Latinský název obsahuje jména autorů a také seznam synonym ve zkrácené podobě. Důkladné popisky obrázků obsahují místo nálezu dle středoevropské botanické mapovací sítě, časové údaje, údaje ekologické a také číslo herbářové položky, pod kterou je vyfotografovaná houba uložena. Posledně zmiňované patrně ocení jen profesionální mykologové, nicméně laikům by to mohlo naznačit, že knize byla věnována opravdu nemalá péče a že její aspirace v čistě vědecké komunitě také nejsou liché.

Textový závěr obstarává osm stran hub v kuchyni (ukázka receptů), něco poznámek o prodeji hub, terminologický slovníček, seznam literatury a rozsáhlé rejstříky.

Papoušek v úvodu píše, že atlas je především fotografický, čemuž odpovídá relativně skromný rozsah textů. Rozložení objemu textů a fotografií dokumentují ukázky textů a ukázky celých stránek. Skutečná velikost stránek atlasu je A3 a tisk je velmi kvalitní. Prostě neuvěřitelně rozsáhlý atlas hub, který oceníte, když budete psát disertaci z biologie hub i když budete chtít vědět, co roste na podzim pod habry. Perlou bude i na polici v parádním pokoji.

Oproti internetovým anoncím atlas vychází se značným zpožděním. Vydal si jej T. Papoušek vlastním nákladem v roce 2004. Kniha není dostupná v knižní distribuci, kontakt na autora-distributora naleznete na jeho stránce.