70 %

Patterson, James - Maximum Ride - Experiment s Andílkou

Snad každý, kdo se aspoň trochu zajímá o současnou populární či thrillerovou literaturu, už o americkém spisovateli Jamesi Pattersonovi (*1947) slyšel. Minulý rok to byl nejpůjčovanější autor ve veřejných knihovnách na britských ostrovech, mnoho serverů uvádí, že jeho oficiální stránky jsou nejnavštěvovanější autorské stránky na internetu atd. Prostě člověk ve světě tzv. masové literatury, který už několik let patří v tomto žánru k absolutní špičce.

Vydal už desítky románů z populárních sérií jako Alex Cross či Women's Murder Club, z nichž už většina vyšla s velkým úspěchem i u nás, a to mnohdy i v druhých vydáních. Nakladatelství Albatros teď na český trh přineslo i další seriál tohoto autora - Maximum Ride 1. - Experiment s Andílkou (orig. The Angel Experiment). Jako mnoho dalších populárních autorů, i Patterson se rozhodl vyzkoušet si něco z fantastické tvorby pro mládež, což je díky potterománii v současnosti velmi žádaný a lukrativní žánr. Ale na rozdíl populárnějšího fantasy Patterson více využil svého talentu pro napětí, přidal do toho trochu sci-fi prvků a od roku 2005 pravidelně každý rok vychází jeden z příběhů ze série Maximum Ride. Po přečtení bych možná netvrdil, že se jedná o klasické sci-fi, osobně bych tento titul zařadil mezi knihy ve stylu Akta X. Tedy příběhy ze současnosti, kde vystupují tajné polovládní laboratoře a ústavy, které se zabývají nepovolenými genetickými pokusy na lidech.

Hrdiny knihy je šestice dětí, které byly geneticky vytvořeny ve vědecké laboratoři přezdívané Škola během experimentu, kdy z 98 procent byly stále lidmi, ale ze dvou procent něčím jiným. Všichni disponují kromě nadlidské síly i velkou anatomickou anomálií, jenž je patrná už z obálky knihy - vlastní funkční křídla. Jako andělé se dokážou vznášet nad zemí a překonávat velké vzdálenosti. Toho využily při svém útěku ze Školy, při kterém jim pomáhal jeden z vědců laboratoře. Do děje vstupujeme čtyři roky po útěku, právě v momentě, kdy tento zachránce je podle všeho už mrtvý, a jejich stopu vyčenichali lovci ze Školy - Likvidátoři. Stejně jako oni to jsou geneticky upravené děti, které se ale dokáží měnit v monstra typu vlkodlaků, a jejich jediným úkolem je pro laboratoře hledat a zabíjet. Takže stejně jako u jeho krváků pro dospělé, i zde si autor nachystal podmínky, které přímo vyzývají ke krvi a brutalitě. A té je v knize dost. Jde sice vycítit, že se přece jen Patterson snažil své choutky držet na uzdě, ale i tak kniha není pro děti, ale jak se v americké terminologii uvádí young adult, tedy pro dospívající čtenáře. Děj už od první stránky letí jako splašené koně, čtenář nemá ani chvilku na vydechnutí. Hrdinové musí ve stálém střehu proletět půl Ameriky, chránit sami sebe před Likvidátory, a přitom ještě se chtějí dopátrat svých rodinných kořenů. Děj je stále doplňován novými schopnostmi, které naši hrdinové cestou získávají, či opravdu překvapujícími fakty ve stylu Akta X. Přes všechnu tuto "maximální jízdu" ale mi stále unikala jedna zásadní otázka, nad kterou se sem tam zabývají i naši mladí hrdinové: "Kdo a hlavně proč je stvořil? A jaké je vlastně jejich poslání?" A to se nedozvíte ani na konci knihy. Ke knize mám i přes její čtivost nějaké výhrady, které osobně u beletrie nemám v oblibě. Jako čtenář nemám rád příběhy, kde děj jakoby začal někde uprostřed, a hlavně nemám rád seriály, to stálé čekání na další díl, než se konečně dozvím pravdu.

Ale světový ohlas na knihu je velmi kladný. O knize i sám autor napsal: "Maximum Ride je moje nejoblíbenější kniha - a pravděpodobně nejlepší." Pokud chcete více informací navštivte http://www.maximumride.com.

Další díly jsou 2. School's Out-Forever (2006), 3. Saving the World: And Other Extreme Sports (2007), 4. The Final Warning (2008), 5. Water Wings (vyjde březen 2009).

Knihu vydalo nakl. Albatros v překladu Milana Žáčka.

21.07.2008