90 %

Pavelková, Alexandra - Písek ve větru

Spisovatelka Alexandra Pavelková (*1966), známá taky jako slovenská Lady fantasy, patří spolu s Jurajem Červenákem k nejznámějšímu a nejlepšímu vývoznímu "artiklu" ze slovenské fantastiky. Po vydání českých překladů povídek o Vimce, vydaných v nakl. Fantom Print ve sbírkách "Prokletá přísaha" a "Zlomená přísaha", vydalo nakl. Wales její první román "Písek ve větru".

Děj tohoto fantasy příběhu nás zavede do světa pouštních zemí, kde v království Maréš zuří bratrovražedný boj o legální držení trůnu. Na jedné straně je Rorob, nemanželský syn zesnulého krále, jehož matka Zinda je obávaná čarodějka, krutá a bezohledná žena jdoucí za svým přes mrtvoly. A těch už za sebou zanechala mnoho, včetně krále a jeho manželky. Druhý následník trůnu, Avalbari přezdívaný Pouštní vítr, se stal psancem a vyvrhelem schovávajícím se v rozsáhlých pouštních dunách mezi oddanými kočovnými kmeny. Ale vládu nad trůnem, tedy i královstvím, ovládá věštba. Věštba o ženě se zázračnou mocí, která jednomu z bratrů přinese moc a druhému zkázu. A tou osudovou ženou je Filen, princezna a lékařka s magickými schopnostmi.

Už po prvních desítkách stránek jsem pochopil, proč tento román stál za zrodem popularity Alexandry Pavelkové. Má mnoho prvků, které z něj dělají výbornou četbu. Hlavně je to autorčin vypravěčský dar. Není to jen profesní znalost tvůrčího psaní, ale v textu cítíte opravdové nadání pro volbu slov. Ne zbytečně je autorka na všech možných conech známé především svými workshopy. Dále k přitažlivosti knihy dopomohlo i prostředí děje. U většiny fantasy vydávané u nás se setkáváme s tolkienovským pojetím, a tím taky s prostředím kopírujícím charakteristiku naší evropské reálie. Pavelková svůj příběh zasadila do "arabského" světa, s exotikou písečných dun, pouštních veder a i až ponižujícího postavení žen. S tím je provázán i fakt, že hlavním hrdinou je žena - Filen. Ne právě často je to u fantasy běžným jevem. Ženské postavy jsou většinou podřadné, slabé, atd. Ale v podání Pavelkové a její schopnosti dokonalého vykreslení charakteristiky a volby postav, se i my, šovinističtí mužští fandové fantasy, nemusíme hrdinky lekat.

Ale když jsem se snažil zamyslet, co mne na knize nejvíce přitahovalo, byla to především reálnost děje. Ať se nám to líbí nebo ne, fantasy je v podstatě opravdu pohádka pro starší. V provedení Pavelkové je to vlastně uvěřitelný příběh. Neobsahuje žádné super hrdiny, v textu nejsou vyvolávaná žádná temná kouzla v latinsko-germánské hatmatilce, či hroziví temní démoni a jiné obludy. Svět, který autorka vytvořila, Vás vtáhne do sebe právě díky této vlastnosti - uvěřitelnosti. Je zaplněný dokonale vyváženými postavami s celým spektrem lidských charakterů. Od moudrého staříka Jéjého, až po např. Avalbariho, kladného a čestného hrdiny, který ale pro čest a spravedlnost musí dělat i hrůzné činy.

Čtenář myslím vycítí, že knihu napsala žena, ne tím, že by to byl nějaký sladkobolný románek, ale celkovým přístupem a filozofií knihy. Nejlépe je to vyjádřeno v textu: "Vy, muži, neumíte nic jiného, než zabíjet a nechat se zabíjet. Neumíte si vážit života, protože jste nikdy neokusili, co to znamená někomu ho dát. Umíte jen brát."

Tuto výbornou knihu vydalo v roce 2005 nakl. Wales s velmi vhodnou obálkovou ilustrací Michala Ivana.

27.11.2007