80 %

Pears, Iain - Případ Raffael

Objev jakéhokoliv obrazu významného malíře vzbudí ve světě velký rozruch. A pokud se má jednat o obraz renesančního mistra Raffaela, tak se taková zpráva objeví na titulních stránkách všech světových novin. Takový příběh je námětem knihy anglického spisovatele Iana Pearse "Případ Raffael" (orig. "The Raphael Affair", 1990).

V centrále italského celostátního oddělení pro vyšetřování krádeží uměleckých děl dostanou zprávu o pokusu krádeže obrazu z oltáře nějakého zapadlého římského kostelíka. Generála Bottanda a jeho vyšetřovatelku Flavii de Stefano ale nejvíce udiví, že pachatel se namístě přiznal, a ještě ke všemu žvatlá, že byl okraden. Tímto podivným zločincem je mladý anglický student umění, který jim předloží fantaskní hypotézu, že obraz nad oltářem je padělek, a pod malbou původního obrazu by se měl schovávat neznámý originál od velkého Raffaela. Podle všech absurdní nesmysl, kdyby se ale za pár dní neobjevily senzační zprávy o nálezu neznámého Raffaela schovaného pod nepodstatnou malbou druhořadého italského malíře. Ale je to opravdu pravý Raffael? A proč najednou začínají umírat lidé spojení s tímto zázračným objevem?

To je hlavní osnova příběhu, který je v podtitulu charakterizován jako ART & CRIME. Příběh má totiž nejen zajímavou detektivní zápletku, ale provede vás i světem klasického umění, restaurátorství a hlavně vás zavede do zákulisí obchodu s drahým umění. Jednotlivé záhadné příhody jsou na se kupeny jedna za druhou, vždy logicky odvíjené a plné překvapivých výsledků. Není to ale thrillerový příběh plný krve a napětí. Svět umění není světem bestiálních vrahů a gangsterů. Aspoň v autorově podání. Všechnu lehkost příběhu ještě podtrhuje autorova skvělá charakteristika jednotlivých postav ze slunné Itálie. Lidí sice plných temperamentu, ale přece jen lehkovážných až flegmatických, kteří neopomenou den začít cappuccinem v místní kavárničce a sklenkou vína během odpolední siesty.

Nejslabším místem knihy je podle mne závěrečné rozuzlení, které má opět překvapující pointu, ale možná už trochu překombinovanou. Tak trochu mi připomínala závěr Cimrmanových her.

Pokud se Vám příběh generála Bottanda líbil, doporučuji další knihu jeho případů, která vyšla v roce 1998 pod názvem "Případ Giotto" v nakl. Apsida.

07.03.2006