90 %

Pelc, Jan - ... a poslední kouř

Představovat českému čtenářstvu spisovatele Jana Pelce je snad malicherné. Jan Pelc, ročník 1957, v roce 1980 emigroval do Francie, ale v současnosti trvale žije v Praze. Hned po listopadu 1989 se vrátil do Čech, kde vydáním svého románu "... a bude hůř" v roce 1990 možná stvořil první český bestseller. Po tomto románu se objevilo mnoho dalších jeho románů a povídek, a žádný z nich neskončil jen u prvního vydání.

Zatím posledním dílem je krátký povídkový soubor "... a poslední kouř" (nakl. Maťa, 2006), ve kterém nám autor nabízí tři příběhy. Povídky, které nám zde autor předkládá, jsou stejně jako většina jeho ostatních děl založeny na primitivně geniálních dialozích, na absurdních situacích, a to tak absurdních, že se z nich staly příběhy z oblasti fantastiky. Povídky "Poslední kouř" a "Vesmír navždy" jsou čistými science fiction, i když v neobvyklém pojetí. A úvodní příběh "Padlý anděl" se sice odehrává v našich časech v Praze, ale přítomnost zlobivého božího posla, padlého anděla, z něj klidně udělá přírůstek z oblasti fantasy.

Hlavními hrdiny všech tří příběhů jsou muži, kteří jsou typickými příklady svého pohlaví. Postavičky, které moc světu nedají, ale na druhou stranu ani moc od života nečekají. Ke spokojenosti jim stačí maličko toho chlastu, cigárko a trocha té lásky. Ale život jim ani té trochy nechce dopřát. V prvním příběhu "Padlý anděl" náš hrdina dostane kopačky, a tak jako správný chlap si koupí flašku vodky, a o samotě na lavičce v parku pod Petřínem se ožere jak zákon káže a prolije potoky slz. Ale jeho neštěstí se rozhodne vyřešit postava více než neobvyklá v našich reáliích, a to anděl. Padlý anděl, ale stále s nadpřirozenými schopnostmi. Zpočátku mu skvěle alternuje pro městské parky obvyklejší postava - somrák, ale hrdinou je především padlý anděl. Jeho největší schopností je zázrak, kdy z jedné kapsy neustále může vytahovat flašky vodky, a z druhé krabičky cigaret. A této schopnosti využívá nonstop. Ale jakého čekat štěstí od anděla, který prosí svého pána: "Bože, nenechávej mě mezi tímhle odpadem, tímto hnojem z tvé zahrady!"

O druhé povídce "Poslední kouř" můžeme říct, že je to pěkně škodolibý anti EU příběh. Už dnes mnohý euroobčan pociťuje jistou nechuť ke stále přibývajícím příkazům a nařízením pánů europoslanců z Bruselu, a tak nám Pelc představil svoji antiutopii EU budoucnosti, kde se nejen kouření zakázalo, ale dokonce postaveno mimo zákon. A tak vytvořil příběh ze světa, který se podobá světu z počátku komunistického režimu u nás, ale tentokrát pod taktovkou Evropské unie. Tak pozor na Ligu proti kuřákům, i gestapo a StB bylo milosrdnější. Poslední příběh "Vesmír navždy" je ukázka toho, že evoluce člověka se už asi u mužů zastavila, a prostě chlap v nedaleké budoucnosti bude mít stejné potřeby jako ten dnešní, a to i na cestě za sluneční soustavu, v raketě, ve které mu velí nejprotivnější ženské světa.

Autorův jazyk zcela koresponduje s atmosférou a prostředím děje. Je tady plný pouliční mluvy se všemi jejími vulgaritami a výrazy. Při čtení jsem se jako vždy báječně bavil nad jeho černým humorem, při kterém ale vždy tam někde vzadu cítíte nepříjemné mrazení. Pelc nám pod hávem neuvěřitelných časů a postav jakoby stále připomínal, jak je mnohdy naše pachtění našeho bytí malicherné.

Součástí knihy je i DVD s dramatizací povídek.

19.02.2007