70 %

Phillipsová, Marie - Když bohové dělají průsery

Je to vtipné, je to fantasy, a asi to naštve křesťany. Znamená to, že úkolem je pobavit, vystupují v tom bohové a jiné nadpřirozené bytosti, a popírá to božství Ježíše Krista. A co to má být? A o čem to je? Tak pěkně od začátku.

Je těžké žít v antickém panteonu. Zvlášť když tato božská rodina žije v rozpadajícím se domě na okraji Londýna od roku 1665 až do dnes. To je námětem knihy rodilé Londýňanky Marie Phillipsové (1976), která svojí prvotinou z roku 2007 "Když bohové dělají průsery" (Gods Behaving Badly) se stala v Británii něco jako objevem roku, a dnes je její kniha přeložena a vydána v desítkách zemích a jazycích. Od dubna 2008 i v češtině díky nakl. JOTA.

Představte si dvanáct postav z antických bájí a legend, které bychom měli znát už ze základní školy, nebo aspoň z podání Eduarda Petišky (ale pokud je přesně neznáte, v dodatcích knihy jsou jejich základní popisy) - Apollón, Afrodita, Artemis, Erós, aj, prostě božstva z Olympu, která bohužel svoji slávu už mají za sebou, lidé už o nich ani neví, neuctívají je, a přesto jako bohové jsou nesmrtelní a musí stále mezi námi pobývat. Nebo spíše živořit na pokraji Londýna, v Islingtonu, v rozpadajícím se domě plném krys a švábů, a to už od roku 1665, kdy chytrá Athéna udělal božský kauf za levný peníz.

Phillipsová myšlenku své humoristické knihy s kapkou fantasy založila na faktu, že tyto postavy s egem dosahujícím nebeských výšin si po staletích soužití v malém domě lezou více než dost na nervy, a k tomu se musí koukat, jak se těm ubohým lidským červům i bez nich žije lépe. (Hlavně lépe než jim) A protože je nikdo neoslavuje, nikdo jim nepřináší dar, musí si v našem současném světě nějak vydělávat na živobytí. Např. Afrodita jako bohyně lásky si našla využití v "sexu po telefonu", Apollón dělá trapného psychotronika a věštce v lokální kabelové televizi, prostě pěkně podřadné práce. Snad jen stále při chuti Afrodita si to celkem užívá. No pak se objeví dvě nesmělé zamilované lidské nicky, které nakonec dokážou po těžkých eskapádách (jako např. vlastní smrt, návštěva podsvětí atd.) pomoc nejen sobě, ale hlavně našim bohům.

Právě sex se stal akcelerátorem současné nevraživosti mezi Apollónem a Afroditou. Celá druhá kapitola (vlastně ona trochu šokuje už i druhá polovina první kapitoly), dosti názorně popisující jejich radovánky během ranní sprchy (a to myslím opravdu dost odvážné popisy). Knihu bych určitě nekupoval dětským fandům fantasy o Pánu prstenů či Harry Potterovi) jen ukazuje, že autorka není konzervativní člověk, ale moderní osobnost současného světa, kde sex se prezentuje veřejně a bez zardění. A v tomto duchu napsala i tuto svoji prvotinu. Pokud bych měl zůstat v relacích anglické literatury, pak musím přiznat, že možná kniha není tak humorná jako romány superstar Terryho Pratchetta, ani nedosahuje originality jedinečného Neila Gaimana, přesto zaujme svým příběhem, moderním jazykem či svou zajímavostí ve výběru postav. Stejně jako ve světě si najde určitě i u nás dost čtenářů díky své čtivosti či humoru, své lehkosti a jisté originalitě. Prostě na prvotinu je to více než zdařilé dílo.

Do češtiny přeložila Jaroslava Novotná.

09.05.2008