90 %

Plus mínus

V dnešní záplavě angloamerické produkce je příjemné přečíst si něco odlišného. Odlišného stylem i zpracováním obvyklých témat. Nakladatelství Argo v poslední době přišlo hned se dvěma pro českého čtenáře neobvyklými výběry povídek: norských a právě izraelských.

Nedá se kniha shrnout do několika odstavců. Protože je každá povídka od jiné spisovatelky či spisovatele, je potřeba si každou představit zvlášť.

Hned první z výběru, povídka Navždy zavržený, vás musí šokovat. Z pohledu chlapa je zde vylíčena situace, kdy se dva manželé pohádají. On je samozřejmě ten ublížený a ona je samozřejmě ta mrcha, která dosáhne svého. S lehkou, avšak do očí bijící ironií chlap odsuzuje ženské za to, že si jej omotali kolem prstu (či snad kolem prsu?). Povídka se dá chápat jako kritika mužského chápání situace i jako vylíčení toho, jak je to strašně absurdní a nesmyslné.

Také další povídka, Neříkám to snad jasně?, patří mezi ty silnější. Realitního makléře navštíví zájemkyně o koupi starého bytu. Ačkoliv ji nabízí mnohem reprezentativnější, ona stojí pouze o tento. Na prohlídce bytu je zřejmé, že zde již někdy byla. Ovšem připomenout si minulost není to jediné, proč se dáma do toho bytu chtěla vypravit. Její motiv je velmi osobní a překvapivý.

Babiččina pec na pity je další z velmi silných věcí v této sbírce. Po smrti babičky, které se říkalo Utěšitelka vychází najevo překvapivé zjištění. Hlavním aktérem a zároveň vypravěčem příběhu je malý chlapec, který po smrti své babičky musí na příkaz své matky nosit pity místnímu starci. Neví proč, ale příkaz plní svědomitě. Pravdu se dovídá až poté, co zemře i tento stařec.

V povídce Šabat malý chlapec velmi touží vylézt na střechu, má to však přísně zakázáno. Jak to již bývá, tento zákaz jen podnítí jeho touhu a zvědavost. A tak jednou, když se nikdo nedívá, na půdu vyleze. Předtím si pořád představoval, co vše tam najde a tato jeho představivost nakonec předčila skutečnost. Chlapec je zklamán. Končí mu velký dětský sen, který se rozplynul jak mlha nad vodou.

Dopis, který přišel včas je další vážnou povídkou v této kolekci. Setkáváme se s čerstvou vdovou, která pořádá sešlost po smrti svého manžela. Vypadá, že je naprosto smířená se svým osudem. Nikdo však už netuší, co všechno se skrývá za maskou této vyrovnané ženy. Povídka má však bohužel jednu nepříjemnou vlastnost - občas teče až moc klidně a nudně. Ovšem, a to je potřeba říct hodně nahlas, její téma je hodně silné a zajímavé.

Za zdí je příběh novomanželské dvojice, která se stěhuje do nového bytu. Jak se vše zdá ideální a krásně růžové, postupem času se začínají navzájem odcizovat. Za zdí jejich bytu se nachází židovská modlitebna.

Toto je jen několik povídek, sbírka jich obsahuje celkem 14. Každá z nich je střípkem do mozaiky izraelské prózy, byť nejsou střípky vždy stejně kvalitní. Jako celek je však tahle sbírka výjimečná a stojí za to se s ní seznámit. Jsem opravdu rád, že v době komerční tvorby se najde někdo, komu stojí za to překládat a vydávat kvalitní nekomerční knihy. Je milá slušnost dodat, že tahle sbírka byla přeložena jako výraz díky významné překladatelce docentce Šedinové z Filosofické fakulty UK jejími žáky. Docentka Šedinová letos oslavila významné výročí a tato knížka byla pro ní tak trochu dárkem od jejích studentů. A dárkem vlastně pro nás pro všechny.

22.11.2006