80 %

Poe, Edgar Allan - Pád do Maelströmu a jiné povídky

Americký spisovatel Edgar Allan Poe (1809-1849) patří k veličinám světové literární klasiky. Tento bouřlivák a alkoholik se považuje za jednoho ze zakladatelů moderní literatury, zvláště detektivního, vědeckofantastického a hororového žánru. Možná z toho důvodu je i po téměř dvě stě letech relativně stále čtenářsky populární, na rozdíl od jiných klasiků, o kterých se všichni učí, ale čtou je jen jako povinnou tvorbu většinou pouze studenti (a to jen určitá vybraná díla). Tvorba E. A. Poa u nás vychází stále. Za poslední roky u nás vyšlo např.: "Na slovíčko s mumií", "Předčasný pohřeb", "Démon zvrácenosti" (nakl. Hynek), "Havran a jiné básně" (nakl. Dokořán) , "Černý kocour a jiné hororové povídky" (B4U Publishing), plus několik bilingvních textů.

Jedním z posledních vydání je soubor "Pád do Maelströmu a jiné povídky" v překladech osvědčeného a uznávaného Josefa Schwarze (plus dva překlady Ladislava Šenkyříka). Ovšem výjimečnost knihy je především v její grafické podobě. Jedná se o zatím první vydání Poeových povídek doplněné ilustracemi českého malíře Aléna Diviše (1900-1956). Ten je vytvořil na začátku padesátých let minulého století, a zatím se dohaduje, jestli měly patřit do chystané velké sbírky "Zrádné srdce", kterou sestavil Jiří Kolář a v roce 1959 vydal v nakl. Naše vojsko.

Výbor čtrnácti příběhů, které na konci roku 2007 vydalo nakl. Argo, obsahuje jak povídky všeobecně populární (Jáma a kyvadlo, Zánik domu Usherů, Černý kocour), tak i ty méně známe (Mlčení-bajka, Čtyři zvířata v jednom, Bon-bon). Je to výřez jeho klasického stylu, to znamená od přímo hororových témat jako "Zánik domu Usherů" či "Černý kocour", přes tajemně dobrodružné příběhy (Zlatý brouk, Sud vína amontilladského), až po ďábelsky humorné alegorie jako "Bon-bon", nebo "Ďábel ve zvonici".

I přes propast téměř dvou set let je ale jeho dílo stále velmi čtivé, dějové a napínavé. Autor prostě měl na psaní nadání, a hlavně krvavé a hrůzné příběhy jsou populární pořád. K tomu se jako jeden z prvních "profi" amerických autorů živících se psaním snažil čtenáře upoutat. Jeho styl je čistě výpravný. Mnohdy příběhy začínají style, že on (vypravěč) by chtěl Vám (čtenářům) převyprávět příběh, který se mu udál nebo o něm slyšel. Důležité je i to, že jeho vyprávění není chladné, hodně se snažil v příbězích navozovat odpovídající atmosféru. Typický je i jeho styl opakujících se slov, kterým zdůrazňoval důležitost či hrůznost jevu.

Myslím si, že Poeovy příběhy si vždy najdou nové čtenáře. Ať už v příbězích hledáte krev a násilí, ať tajemno a záhadu, to vše Vám ve svých povídkách autor dokáže poskytnout. A díky jeho umění vytvořit jedinečnou atmosféru, kterou on viděl ve své alkoholem a opiáty poblouzněné mysli, se k nim rádi časem vrátíte. K tomu toto vše ještě umocňují ilustrace Aléna Diviše použité nakl. Argo.

Kniha je doplněna doslovem a seznamem vyobrazení.

15.04.2008