75 %

Potok, Chaim - Na počátku

Román "Na počátku" je příběh židovského chlapce vyrůstajícího v Americe. Jeho ortodoxní rodina odešla do Ameriky po první světové válce za vidinou lepšího života. A opravdu se z počátku zdálo, že je to vydařený nápad (zejména pokud si uvědomíme situaci Židů v Evropě za Hitlera). Autor se ale přesto rozhodl poukázat na to, že ani Židé, kterým se podařilo odjet, to neměli úplně jednoduché a potýkali se s problémy, které nebyly zrovna malinké.

Chaim Potok má dar, vykreslit postavy tak, že je začnete považovat za součást Vašeho života, že Vám někoho připomínají a že se na ně začínáte těšit. Prostřednictvím těchto postav Vám pak předává sdělení hlubokého problému židovství, nejen toho tradičního, ať už si pod tím představíte cokoliv, ale také v situaci po krachu na burze před druhou světovou válkou. Pokud potom problém, který je zde vykreslen, prožívají osoby, do kterých jste se již stihli zamilovat, působí to na vás o to mocněji a kniha splňuje svůj účel.

O co tedy jde? David Lurie, chlapec, který si hned na začátku získává Vaše sympatie, je vypravěčem celého příběhu. Otevíráte knížku v momentě, kdy se narodí a když knížku zavíráte, je z něho velký chlap. Na 430 stranách prožijete dětství jednoho muže, natolik vnímavého, až to někdy bolí. David bojuje s otcem, s góji, s celým městem a hlavně vnitřně sám se sebou. Jeho myšlenkové pochody jsou díky Potokovi vykresleny tak brilantně, že i čtenář někdy zapochybuje o svém vnitřním názoru na věc.

Postavy matky a otce jsou rovněž propracovány již na prvních stranách. O matku Rut se pak zbytek celé knihy bojíte a z otce Maxe máte respekt a kdykoliv se v knize objeví věta, že otec vešel do bytu, nenápadně Vás zamrazí.
Kniha má své momenty, které si zaslouží opsání do deníčku. Na příklad moment, kdy se David poprvé vrací ze školy a stěžuje si mamince, že byl celý den ve škole a ještě se nenaučil číst. Maminka se k němu sedne na postýlku, pohladí ho po vlasech a řekne: "I Bůh potřeboval celých 7 dní na to, aby stvořil celý svět..." (už jsem to použila.. ..včera mi táta řekl, že už dva dny mi připomíná, ať vynesu koš a tak jsem mu odpověděla, že i Bůh potřeboval.. ..no, dostala jsem pohlavek.)

Kdybych ze svého laického pohledu měla tuhle knížku ohodnotit, řekla bych: je skvělá. A jak říká můj dědeček: "Kniha je dobrá tehdy, když po přečtení z ní máš alespoň jednu vyrážku."
A tahle knížka má šanci nějaké ty vyrážky způsobit.
Doporučuji ještě jednu věc: pokud se rozhodnete do téhle knížky pustit, najděte si něco o autorovi na Internetu a přečtěte si něco o jeho životě. Tahle knížka totiž obsahuje hodně autobiografických prvků a navíc je skvělé, když i sám autor je Vám tak nějak sympatický. Až se totiž dozvíte, co všechno je Chaim Potok zač, bude to pro Vás teprve zážitek.

24.08.2005
Giana