87 %

Pratchett, Terry - Johnny a Bomba

Terryho Pracheta a jeho Úžasnou Zeměplochu zná v dnešní době skoro každý. Fantasy svět tvaru palačinky točící se na hřbetech čtyř slonů, kteří stojí na zádech obrovské želvy An'tuiny netřeba představovat. Stala se fenoménem a každý další příběh z tohoto bizarního světa je úzkostlivě očekáván. Ale nebylo tomu tak vždy. Nemnoho Prachetových fanoušků ...

Terryho Pracheta a jeho Úžasnou Zeměplochu zná v dnešní době skoro každý. Fantasy svět tvaru palačinky točící se na hřbetech čtyř slonů, kteří stojí na zádech obrovské želvy An'tuiny netřeba představovat. Stala se fenoménem a každý další příběh z tohoto bizarního světa je úzkostlivě očekáván. Ale nebylo tomu tak vždy. Nemnoho Prachetových fanoušků ví, že dříve, než se pustil do Koberců, Zeměplochy a jiné fantasy, psal čistokrevné sci-fi. Například knihy Temná strana slunce nebo Strata, v níž poprvé bere v potaz možnou existenci plochého světa. V obou dílech se děj točí okolo hledání prastaré civilizace imponující všem a disponující vším. Ve stejném období, tedy ještě dříve, než své příběhy nechal odehrávat na Zeměploše, umisťoval je i do reálného světa, třeba triologie: Diggers, Truckers, Wings o malém národě zvaném Nomové. A děj knížky Johnny a Bomba, vydané roku 1996, tedy už v době rozkvětu Zeměplochy, se právě tak odehrává na naší, pěkně kulaťoučké matičce Zemi.

Johnny a Bomba patří do minisérie, které pan Prachett tak rád vytváří, a jednotlivé díly (Jen ty můžeš zachránit lidstvo, Johny a mrtví) jsou provázány postavou hlavního hrdiny, obyčejného teenagera Johnnyho Maxwella a partou jeho povedených kamarádů. Jejich příběh je plný cestování v čase, a odehrává se tedy ve dvou časových rovinách - v dnes již nedávné minulosti roku 1996 a jen o trochu dále v historii, v roce 1941 v Anglii. A Johnnymu nepůjde o nic menšího než zachránit svoje městečko, které bylo za druhé světové války nešťastnou nehodou vybombardováno. Krom zmíněných dětí zastává významnou roli v příběhu také paní Tachyonová, stará paní bez domova, majitelka stroje času v podobě nákupního vozíku TESCO a šíleného třínohého kocoura, která za celou dobu pronese jen jednu smysluplnou větu a tu ještě nikdo z mladých hrdinů nepochopí.

A tak se celá společnost pěti pubertálních hrdinů dostane s pomocí košíku plného pytlů s odpadky a kousky času do minulosti právě v předvečer proměny Rajské ulice v hromadu sutin. A dobrodružství může začít. Všichni čtyři kluci i jejich kamarádka brzy zjistí, že změnit minulost není nic jednoduchého a že zachránit jejich dědečka je potřeba, i když se jedná o v té době malého otravného haranta. Budou poučeni o "kalhotách času" a co je nejdůležitější, zachrání obyvatele Rajské ulice, i když se v čase budou muset vrátit dvakrát. Nebo třikrát? No to záleží na tom, z které nohavice času se na to díváte.

Za zmínku ještě stojí dokonale propracované vedlejší scény. Nebudete se v kůži Johnnyho kamarádů motat jen kolem divotvorného vozíku, ale prožijete si i části jejich normálního dne šedesát let před jejich narozením. Nezapomenutelný je pak rozhovor o možnostech likvidace Adolfa Hitlera před kinem ještě v roce 1996 a spousta podobných situací o mnoho a mnoho let dříve.

Johnny a Bomba je myšlena jako knížka pro mládež, ale když si ji přečte i kdokoli starší, bude se u ní bavit stejně nezřízeně jako u Prachettovy vyzrálejší Zeměplochy. Osobně jsem si tuto knížku oblíbil právě pro její ztřeštěnost. V dnešní době již autorovu tvorbu prostupuje vážnost a více než smyslu zbavené honičky plné dobrodružství a'la první Zeměplochy je v jeho dílech cítit ironii a poučnost, která mi již nesedí tak jako jeho humor před devíti lety. Pokud máte podobný názor a již vám došly Zeměplochy, doporučuji vám vrhnout se právě na Johnnyho.

U nás bylo jeho "dobrodružství s časem" vydáno v roce 2000 v nevelkém nákladu vydavatelstvím TALLPRESS, a mohl by tedy být problém ji sehnat. Řešení by snad mohly představovat knihovny.

Hodnocení: 87 %. Nezdá se vám? Na to vám odpovím veleoblíbenou větou paní Tachyonové:

"Tisíciletá ruka a kreveta, to si myslíte vy!"