90 %

Pratchett, Terry - Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci

Slavný britský autor fantasy cyklu "Úžasná Zeměplocha" nám díky nakl. Talpress představuje svůj nejnovější román "Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci". Tento příběh z roku 2001 patří i nepatří do jeho výše zmiňovaného seriálu. V celé knize nenarazíte na jedinou zmínku o Zeměploše. Dokonce ani na přebalu to neuvádí nakladatel. Jen podle celkové ...

Slavný britský autor fantasy cyklu "Úžasná Zeměplocha" nám díky nakl. Talpress představuje svůj nejnovější román "Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci". Tento příběh z roku 2001 patří i nepatří do jeho výše zmiňovaného seriálu. V celé knize nenarazíte na jedinou zmínku o Zeměploše. Dokonce ani na přebalu to neuvádí nakladatel. Jen podle celkové atmosféry, a hlavně podle některých indicií, se můžete domyslet, že se tam příběh nakonec odehrává. Mám na mysli třeba slova jako "svinstvo z magické university", nebo "městská hlídka". Ale pro čtenáře je důležitý pouze fakt, že jde o výborný humorný příběh.
Nebudu tajit, že nejsem skalním příznivcem cyklu Zeměplochy. Kniha o Mauricovi a jeho krysách mne zaujala ze dvou důvodů, a) že je o kočkách, a jako majitel kočky prostě miluji Pratchettovu knihu Nefalšovaná, opravdová kočka, tak proč by tato měla být horší, b) že na rozdíl od cyklu Zeměplocha nemá ani 300, ani 400 a více stran. Jak říkám, čeho je moc, toho je příliš.
Námět příběhu je vlastně takovou autorovou verzí bajky. Díky "svinstvu ze smetiště magické university", které krysy sní, začnou myslet a mluvit jako lidi. A protože kočka Mauric je jen kočka, která všechny hlodavce vidí pouze jako utíkající svačinky na nožičkách, sežere přeměněnou krysu, a je náhle taky prudce inteligentní. A protože kočka je na rozdíl třeba od psa tvor egoistický, proradný a fikaný, ukecá krysy a začnou obcházet města jako v příběhu o krysařovi. Sehnat nějakého nekňubu, co umí pískat na píšťalku, je nejmenší problém. Takových se kolem válí desítky. Třeba Karlík. Sirotek, který chce jen hrát na flétnu a sem tam dostat najíst. Tyto kamuflážní akce jim dokonale vycházejí. Vtrhnou do města jako krysí pohroma, pak se objeví krysař-pištec Karlík (jaký zázrak), vyinkasuje zlaťáčky a odvede milé krysy ven, do dalšího města. To se ale změní, když svůj trik chtějí provést v zapadlém městečku u Überwaldu. Nejen že krysy už to dělat nechtějí, protože je to snad trochu neetické vůči chudákům lidem (Mauric z toho může dostat psotník), ale někdo je už asi předběhl. V celém městě není jediná živá krysa. Jen ve sklepení je něco děsivého, něco tak strašného, že krysy začnou uvažovat, co je vlastně čeká po smrti.
Právě to uvědomování si sebe samých je na knize to nejzábavnější. Jejich logické vývody, co je to smrt, kde se dostane ta věc, která s tebou sní, když ty spíš? (A není to to zelenkavé, co nemáš v mrtvole jíst, ani to narůžovělé, co máme za očima). A chodí pro ně po smrti postavička v černém s kosičkou přes rameno? Vlastně celkový vývoj jejich chápání světa kolem nich pomocí mozku. Jak už jsem řekl, bajkový příběh, kde zvířata myslí jako lidi. A každá krysa je samozřejmě individualita. Jen ta jejich jména podle oblíbené konzervy ze smetiště - Koktejlová směs, Ďábelský guláš, Šunkoflek, Nutriční hodnota, Toxický odpad a rambo velitel Černý přeliv. A nesmíme zapomenout na děvče Zlomyslenu, opravdu divnou dceru pana starosty, která je totálně zblázněná z pohádkových příběhů. Prostě se Pratchett opět vyřádil. Celou dobu čtení máte na tváři usměv, možná jen v 3 knihy, kdy se objeví Zlo, se moc nenasmějete. Je to taky jediné místo, kde jako vyděšené krysy v tunelu se i já ztratil trochu v příběhu. Ale konec vtipný, všechno vtipné.
Překlad byl opět v režii nepřekonatelného Jana Kantůrka, tak snad není potřeba ani nic komentovat. I když kniha není přímo z cyklu "Úžasná Zeměplocha", ani obálkou, určitě si to nenechte ujít.

17.11.2004